Nu må bøde-regnen stoppe
Danske transportvirksomheder har de seneste år været usædvanligt hårdt ramt af politiske tiltag mod erhvervet, påpeger DTL, som presser stærkt på for politiske lettelser.
Det er ikke mindst de urimelige virkninger af køre- og hviletidssanktionerne og et måske kommende overhalingsforbud på tosporede motorveje, som gør, at bægeret er ved at være fuldt, lyder det fra DTL, som hæfter sig ved, at flere transportvirksomheder ifølge TV2-Nyhederne her til morgen har truet med blokader af vejene, hvis der ikke ved månedens udgang er sket væsentlige lempelser.
- Nu må dette her stoppe. Bøderne har i mange tilfælde intet med trafiksikkerhed at gøre. Politikerne må vise ansvarlighed over for et erhverv, der er et af de eneste i landet, der decideret mister produktivitet. Vi mister ikke effektivitet og produktivitet, fordi vores virksomheder ikke er dygtige og effektive, for det er de, men vi mister det, fordi politikere bl.a. af populistiske årsager har lagt nogle meget hårde rammer ned over erhvervet. Resultatet er, at flere og flere flygter fra branchen - både virksomheder og chauffører - og at der kommer flere og flere udenlandske lastbiler på de danske veje, siger vicedirektør Morten Lindbo fra Dansk Transport og Logistik (DTL), der repræsenterer de danske transportvirksomheder.
DTL havde i sidste uge meget tætte kontakter med Justitsministeriet, og herudover har der de seneste otte måneder været holdt møder mellem transporterhvervet, repræsenteret af DTL og ITD, og Justitsministeriet, Rigsadvokaten og Rigspolitiet samt øvrige erhvervsorganisationer.
Konklusionerne herfra er nu blevet bearbejdet og vurderet af myndighederne, og i løbet af 14 dage mødes parterne igen, hvor regeringens holdning til behovet for justeringer af køre- hviletidssanktioner vil være klar.
- Justitsminister Lene Espersen skal selvfølgelig have tid til at drage de politiske konklusioner i forhold til, at hun på nogle af områderne er nødt til at gå tilbage i Folketingssalen. Men jeg mener bestemt, at vi har fremlagt problemerne på en så tilpas konkret, struktureret og gennemsigtig måde, at det må være rimeligt nemt for ministeren at se helt præcist, hvori urimelighederne består - og hvad der så kan gøres ved det, siger Morten Lindbo.
-----