Stigende lastbiltrafik over grænsen
Siden EU-udvidelsen 1. maj 2004 er den samlede lastbiltrafik over den dansk/tyske landgrænse steget med 18,6 procent, oplyser ITD
Det svarer til 1.020 flere lastbiler pr. døgn. Fortsætter tendensen, vil lastbiltrafikken over landgrænsen om fem år være steget med ca. 60 pct. og udgøre 8.790 lastbiler pr. døgn.
Ifølge tællinger til ITDs kvartalsvise konjunkturindeks passerede i alt 6.510 lastbiler landgrænsen pr. døgn i 3. kvartal 2006 mod 5.490 lastbiler pr. døgn i 2. kvartal 2004, hvor EU-udvidelsen blev en realitet.
Næsten halvdelen - 46,3 pct. - har tyske nummerplader. Den 1. maj 2004 var den tyske andel kun på 35,4 pct.. Andelen af dansk indregistrerede lastbiler over landegrænsen udgør nu 26,6 pct. mod 41,1 pct. ved EU-udvidelsen.
Den østeuropæiske andel er steget fra 11,1 pct. til 15,6 pct.
ITD’s særtællinger i forbindelse med konjunkturindekset viser, at en stigende del af de udenlandske lastbiler, der kører ind i Danmark, tilhører danske vognmænds udenlandske datterselskaber. I 3. kvartal i år udgjorde 18,2 pct. af de udenlandske lastbiler, der kører ind i Danmark, danske vognmænds udenlandske datterselskaber – en stigning på 2,1 procentpoint i forhold til 2. kvartal, hvor andelen udgjorde 16,1 pct.
Formand for ITD, Mogens Therkelsen, siger i en kommentar til undersøgelsen
- Med udsigterne til en så markant stigning i godstrafikken understreges det endnu engang, at det er nødvendigt, at vi får løst de infrastrukturelle problemer, der allerede nu præger det europæiske transportnet og bidrager til trængsel på vejene.
Han ser frem til regeringens lovede infrastrukturkommission, der skal analysere det fremtidige transportbehov og komme med forslag til en langsigtet infrastrukturplan frem til 2020/30.
-----