23948sdkhjf

Mere gods på udenlandske nummerplader

Danske eksportlastvogne udflager med rekordfart - den nationale godstransport holder skansen

Danske eksportlastvogne udflager med rekordfart - den nationale godstransport holder skansen



Danske lastvogne producerede næsten tre milliarder tonkilometer i andet kvartal i år i national godstransport. Dermed ligger aktivitetsniveauet i den nationale godstransport på det højeste niveau i de sidste tre år.

Den gunstige udvikling for de vognmænd, der kører inden for rigets grænser, er ikke smittet af på de danske vognmænd, der kører international godstransport. Her er transportarbejdet faldet fra 3,4 mia. tonkilometer i 2. kvartal 2005 til 2,4 mia. tonkilometer i andet kvartal i år.

Det viser den seneste opgørelse over godstransport på danske lastvogne fra Danmarks Statistik.

Det dramatiske fald i danske vognmænds grænseoverskridende transportarbejde, skyldes blandt andet, at udflagningen af danske lastvogne til gunstigere omkostningsforhold eksempelvis i Tyskland, stadig accelerer.

- der er fuld gang i dansk erhvervsliv, men desværre er det ikke danske lastbiler, som har del i festen på eksport-import-kørslen til og fra Danmark. Tallene dokumenterer desværre, at eksportlastbilerne på de danske veje i rekordtempo bliver udenlandske - kort sagt: at udflytningen af danske lastbiler det seneste år har været massiv, udtaler cheføkonom Ove Holm i Dansk Transport og Logistik (DTL).

- Faldet i de internationale transporter er i virkeligheden endnu voldsommere, end det ser ud, fordi faldet er sket i et marked i vækst.

Faldene produktivitet

Ove Holm påpeger, at danske transportvirksomheders udflagning af lastvogne til udenlandske datterselskaber, sker mere af nød end af lyst.

- Det skyldes, at transporterhvervet er et af de eneste erhverv i Danmark, der decideret mister produktivitet i disse år. Især de politiske beslutninger har ramt erhvervet hårdt. F. eks. de stærkt skærpede sanktioner på køre- hviletidsområdet og det nye bødekatalog, der betyder, at mange transportvirksomheder i dag har bøder på mange tusinde kroner liggende - bøder, der ofte ikke er for trafiksikkerhedsmæssige forseelser, siger Ove Holm.

Et eksempel på økonomiske øretæver fra myndighederne over for små overtrædelser af reglerne, er en transportvirksomhed, der overskred længdebestemmelserne på en specialtransport med sølle to cm. Straffen er en bøde på 8.000 kr.

- Transportvirksomhederne er blevet bange for selv de mindste bagatelovertrædelser, og derfor er de nødt til at køre med en meget stor margin i forhold til de tilladte grænser, f. eks. på køretiden. Den er oven i købet er kommet under ekstra pres på grund af den markant øgede trængsel i trafikken. De udnytter derfor ikke deres legale køretid fuldt ud. Det koster produktivitet, forklarer Ove Holm.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095