Vognmand med bijob
Vognmandsforretningen Jakob Bertelsen & Søn i Kollund kan fejre 60 års jubilæum i november.
Vognmand Lene Andersen er tredje generation i bedstefaderens Jakob Bertelsens vognmandsvirksomhed, der runder 60 år 6. november.
Virksomheden kører i dag med tre sættevognstrækkere. To Scania'er og en MAN, der kører international godstransport for H. P. Therkelsen A/S og DHL.
Landegrænsen til Tyskland har spillet en vigtig rolle fra virksomhedens start, selv om Jakob Bertelsen startede forretningen i Skagen.
- Min farfar kørte med fisk til Kruså, hvor speditørerne så sendte dem videre ned i Tyskland, fortæller Lene Andersen.
Virksomheden ændrede navn til Jakob Bertelsen & Søn, da Lene Andersens far Knud Bertelsen begyndte at arbejde for sin far.
Knud Bertelsen flyttede forretningen og familien til Kruså i 1966, da virksomhedens lastvogne for længst var begyndt at køre over grænsen til destinationer i Tyskland og videre sydpå i Europa.
- Det var lidt svært at forstå det sønderjyske i starten, indrømmer Lene Andersen, der dengang var ni år.
- Det var heller ikke let for min mor med fem børn og en mand, der hele tiden var ude og køre, fortæller Lene Andersen med mere vendelbomål end sønderjysk på tungen.
Familienavnet er alt andet end ukendt i vognmandskredse. Lene Andersens ældre bror Lars driver egen vognmandsforretning lige som fætteren Jørgen Bertelsen. Endelig har onklen Erling Bertelsen tidligere drevet vognmandsforretning i Skagen.
To virksomhederLene Andersens forretning drives i praksis sammen med ægtemanden Kaj Andersens vognmandsforretning.
- Det er Kaj, der står for den daglige drift. Til gengæld laver jeg regnskaber for begge virksomheder, forklarer Lene Andersen.
Ved siden af vognmandsjobbet passer Lene Andersen et fuldtidsjob i modtagelsen i In-Truck Autopolstring ApS i Padborg.
- Jeg har arbejdet for In-Truck i godt fem år. Det er et job, som giver kontakt til rigtigt mange inden for branchen. Både vognmænd og chauffører, fortæller Lene Andersen.
Kaj Andersen begyndte som chauffør hos Lene Andersens far i 1981, hvor han kørte eksportkørsel for Hans Magnus Juhl. Han startede selvstændig vognmandsforretning i 1989 og har kørt eksportkørsel for blandt andet Blue Water Shipping til Tyskland, Benelux-landene, Frankrig og Spanien.
Eksportbilerne er for nyligt blevet erstattet af en kranlastvogn, som Kaj Andersen selv kører, samt en containerlastvogn.
- Jeg kører typisk med maskiner og pavilloner for byggebranchen, og både. De nye køre-hviletids bestemmelser og arbejdstidsdirektivet har gjort det meget vanskeligt, at køre eksport. Derfor har jeg valgt at sadle om, fortæller Kaj Andersen.
Han brugte tidligere en del tid på at vedligeholde lastvognene selv, men det er blevet for kompliceret - ikke mindst på grund af den megen elektronik i moderne lastvogne.
VognmandLene Andersen blev uddannet som smørrebrødsjomfru på Grænsehotellet i Kruså. Men som vognmandsdatter var det store kørekort svært at komme uden om.
- Jeg fik kørekort til lastbil, da jeg var 20, og jeg har da kørt lidt for både min far og min mand, siger Lene Andersen.
Hun valgte dog at anvende erhvervskørekortet til lidt lettere køretøjer og kørte som selvstændig taxa-vognmand i 10 år.
- Da min far døde i en ung alder i 1989 overtog min mor, Dorris Bertelsen, forretningen. Jeg overtog efter hende i 1998. Jeg har valgt at videreføre forretningen selvstædigt og bevare navnet på bilerne af hensyn til min far og mor, fortæller Lene Bertelsen.
ParadoksTo af Lene Andersens chauffører er veteraner i virksomheden.
- En har kørt siden min fars tid og den anden - der har kørt for os i 15 år - blev ansat af min mor. Den tredje trækker er kommet til for nyligt, fordi vi har overtaget en kontrakt med DHL fra en virksomhed i Nordjylland, fortæller Lene Andersen.
Hendes og ægtemandens virksomheder drives efter gammeldags vognmandsprincipper.
- Vores chauffører er dygtige og kan selv klare de fleste opgaver i dagligdagen. Det er en lille forretning med et rart klima, hvor kontakten til chaufførerne foregår her ved køkkenbordet, siger Kaj Andersen.
Selv om det høje aktivitetsniveau i branchen også kan mærkes hos vognmandsægteparret, så er det ikke blevet lettere at tumle med speditørerne.
- De har mange gode undskyldninger, og det er ikke blevet lettere at diskutere priser, siger Lene Andersen.
- Det er lidt paradoksalt, at de dygtige chauffører får de svære ture, men speditørerne vil helst skære alle transporter over en kam, når det gælder prisen - uanset kvalitet og sværhedsgrad, siger Kaj Andersen.
Sidste generation
Ægteparrets 29-årige søn har ingen vognmandsambitioner.
- Han vil ikke køre lastbil. Han kan godt, men vil ikke, siger Kaj Andersen.
Det er en af grundene til, at en udflagning af eksportbilerne til eksempelvis Tyskland ikke er på tapetet.
- Vi har det fint, med at være en lille virksomhed, hvor det er godt og rart for alle.
Ægteparret rejser gerne i ferierne, der blandt andet er gået til Venezuela, hvor sønnen var udvekslingsstudent og et krydstogt til Caribien.
- Lene tager også på skiferie hver vinter. Men det er uden mig - jeg skal ikke spændes på sådan et par brædder, ler Kaj Andersen.
-----