Vil ind på markedet med autokraner igen
Lastvognens smidighed og større mobilitet gør det attraktivt at bygge mindre mobilkraner på lastvognschassiser, så man får de såkaldte taxikraner
Kranmarkedet er nærmest eksploderet de seneste år.
Hele bygge- og anlægsbranchen kører i højt gear, og det medfører et særdeles stort behov for kraner i næsten alle størrelser.
Men det er ikke så enkelt. Fremkommeligheden er blevet mindre i de store byer, og det medfører lange transporttider, der i særdeleshed rammer de tunge og langsomtkørende mobilkraner.
Det betyder således, at et enkelt løft, der måske kan klares på et kvarter, med ud og hjemkøsel kommer til at fylde meget i en arbejdsdag. Og det er her de lastvognsmonterede kraner kommer ind i billedet. Lastvognen kan nemlig hurtigt køre til og fra åstedet. Problemet er imidlertid at få de lastbilmonterede kraner store nok.
Men det har Liebherr nu rådet bod på ved at introducere to nye mobilkraner, der så at sige har et normalt lastvogns-chassis som undervogn.
Sparer ballastDe nye autokraner bærer henholdsvis betegnelsen LTF 1035-3.1 og LTF 1045-4.
1 LTF 1035-3.1 er bygget på et treakslet lastvogns-chassis og har en løfteevne på 35 tons, som det kendes fra mobilkraner. Teleskop- armen på denne kran har en maksimal rækkevidde på 30 meter.
LTF 1045-4.1 har en teleskop-arm som har en maksimal rækkevidde på 35 meter og en maksimal løfteevne på 45 ton. Denne krantype benytter et fireakslet lastvogns-chassis som undervogn.
I Tyskland kan de to typer kraner køre på almindelige årstilladelser med almindelig ballast. Ofte skal de store mobilkraner have bragt ballasten frem af en eller flere andre lastvogne, hvis ikke den medbringes på en tilkoblet blokvogn.
De nye krantyper kan lige som de fleste øvrige kraner fra Liebherr udstyres med en jib, som gør rækkevidden større.
Egen motorFor at holde brændstofforbruget nede har Liebherr valgt at udstyre kranerne med egen motor på krandelen.
Der er for begge typers vedkommende tale om en firecylindret Liebherr dieselmotor på 145 kW/197 hk, som selvfølgelig opfylder den nye EURO4 norm.
Ved at anvende lastvognschassiser er der også mulighed for at vælge førerhuse med sovekabiner. Derved kan man spare dyre hotelophold, hvis kranføreren skal arbejde mere end en dag på den samme site, som måske er så langt væk, at det eneste alternativ er at overnatte i nærheden af siten.
Kranoverdelen er udstyret med sin egen førerkabine, hvorfra kranen kan styres på normal vis.
Derudover kan man også anvende en trådløs fjernbetjening, så kranføreren f.eks. kan stå et andet sted og måske bedre overskue løfteopgaven.
-----