DTL og ITD befæster deres positioner
ITD besluttede på sin ekstraordinære generalforsamling i Padborg den 7. oktober, at udmelde sig af DTL og i stedet melde sig ind i HTS-A erhverv.
Og DTLs formands- og næstformandsråd støttede på et møde i Odense den 14. oktober op om Bestyrelsen og Formandsrådets beslutning om at fastholde sit medlemskab i HTSI, der fra nytår bliver fusioneret med Dansk Handel & Service.
ITDs beslutning blev truffet med så stort et flertal som 95 procent af stemmerne, og formanden, HPT-direktør Mogens Therkelsen er glad for den stærke opbakning til bestyrelsens forslag:
- Jeg er meget glad for den store opbakning og for, at der på generalforsamlingen praktisk taget ikke var indvendinger mod mit og bestyrelsens forslag om, at ITD skulle melde sig ind i HTS-A og den administrerende direktørs redegørelse for forholdene. Jeg er overbevist om, at dette medlemskab bliver til store glæde for medlemmerne - og det er vigtigere end nogensinde at få en platform i forhold til de meget store politiske udfordringer, som venter os, siger ITD formand Mogens Therkelsen, som samtidig understreger, at uenigheden i organisationsspørgsmålet ikke vil føre til konfrontation med DTL
- Ingen af os har tid til mudderkastning. Tværtimod har vi behov for en fælles politik, ligesom vi har fokus på medlemmernes behov, og det vil præge samarbejdet både mellem direktionerne og medarbejderne, siger han og nævner problemer som bødekataloget og udfordringerne omkring erhvervets ramme-vilkår både nationalt og internationalt samt hele infrastrukturspørgsmålet.
Det er som forening, at ITD melder sig ud af DTL, hvor man udgør en af specialforeningerne, der også omfatter f.eks. Specialforeningen for Logistik og Distribution, SLD, Dansk Møbeltransport Forening og Danske Fragtmænd
ITD-medlemmerne er i forvejen medlem af ATL, som længe har været en del af HTS-A og de fleste er også medlem af DTL.
Valgfrihed- ITD's medlemmer, der i dag tillige er forpligtet til et DTL-medlemskab, vil fremover frit kunne til- og fravælge medlemskabet af andre organisationer, herunder DTL, hvilket er i tråd med den såkaldte eksklusivdom, afsagt af Den Europæiske Menneskeretsdomstol.
Langt hovedparten af ITD's medlemmer er allerede i dag via arbejdsgiverforeningen ATL (Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik) tilsluttet HTS-A. Derved bliver erhvervets overordnede politiske og arbejdsgivermæssige interesser fremover varetaget samlet af HTS-A, lyder det fra ITD.
Mogens Therkelsen understreger, at medlemmerne frit kan vælge, om de vil være medlem af DTL, ATL og ITD. De kan vælge et, to eller tre medlemskaber, men han tror dog, at mange vil overveje, om der er brug for tre medlemskaber med tilhørende kontingent.
- Vi ønsker indflydelse, og vi har udsigt til at få gode poster i HTS-A, hvor Joan Hansen i dag har næstformandsposten. Vi vil naturligvis arbejde for yderligere bestyrelsesposter, siger Mogens Therkelsen.
DTLs beslutning
DTLs satser på medlemskab i HTSI, der fra nytår bliver fusioneret med Dansk Handel & Service for at blive serviceområdets markant stærkeste spiller på organisationsområdet. Dermed sikrer transportvirksomhederne sig maksimal indflydelse på fremtidige udfordringer for erhvervet, lyder vurderingern i DTL.
Med beslutningen om at fastholde medlemskabet af HTSI bliver det heller ikke nødvendigt med afholdelse af en ekstraordinær generalforsamling i DTL.
DTL besluttede i september at vælge HTS-I som sin fortsatte platform vel vidende, at ITD foretrak HTS-A. Men som DTL-formand Anker M. Jensen forklarede i forbindelse med HTS-I beslutningen, så er det afgørende vigtigt for DTL, at være med i et stærkt fællesskab, der kan give politisk indflydelse til vognmandsbranchen.
Han lægger vægt på, at HTS-I ved en fusion med Dansk Handel & Service, som er en af de store arbejdsgiver- og interesseorganisationer herhjemme. Den forventede fusion vil gøre DTL til en del af Danmarks næststørste erhvervsorganisation kun overgået af Dansk Industri og ad den vej give DTL en stor indflydelse.
Ønsker yderligere fusion
Hvor ITD vægter HTS-A's mangeårige arbejdsgiverkompetence på transportområdet og har forventninger til den opbygning af styrke på interessevaretagelse og politik-området, som allerede er langt fremme i HTS-I, vælger DTL at se sig selv som den, der leverer transportekspertisen til HTS-I og efterfølgende til den ventede fusion, hvor der også kan hentes en stærk arbejdsgiver-kompetence hos DH&S.
DTL lægger vægt på, at man fortsat vil arbejde for en samling af transporterhvervet gennem en samling af Dansk, Handel & Service, HTSI og HTS-A, så transport, handel og service i Danmark taler med samme stemme.
-----