Scania's stærke kort til Europatransport
Samtidig er Scania nu kommet med, når det gælder aktivt sikkerhedsudstyr som ACC og sporassistent
Denne gang har vi testet en typisk Europatrækker i EURO5 udførelse i motorsegmentet 400 til 440 hk, der uden tvivl er det kommende storsælgersegment, når det gælder to-akslede trækkere, som skal køre på Mellem- og Sydeuropa samt ved f.eks. indenlandsk distribution med citytrailere.
Og så har Scania benyttet lejligheden til at komme op på siden af konkurrenter, når det gælder den aktive sikkerhed.
Ellers har Scania næsten altid været med i front, både når det gælder sikkerhedsudstyr og udvikling af mere miljøvenlige motorer, men denne gang er man blevet klart overhaltet af konkurrenter som MAN, Mercedes, Volvo og senest også IVECO, der for et år siden bl.a. har introduceret både sporassistent og ACC (Radarstyret afstandsmåler, der er sammenbygget med cruisecontrollen).
Men nu har Scania så endelig fundet tiden moden til at introducere udstyret og det kan man da kun hilse velkommen, at Scania har taget sig sammen på dette punkt.
For nylig har jeg har haft lejlighed til at prøvekøre en ny Scania R420 i EURO5 udførelse, og denne vogn er netop udstyret med både ACC og sporassistent. Det virker som det skal, og det er en ren fornøjelse at køre med dette udstyr - specielt når vognen som i tilfældet her også er udstyret med en gearkasse med automatiseret gearskifte.
Således aktiverer Scania ACC driftsbremserne, når radaren ude foran opdager et objekt, som bevæger sig langsommere end lastvognen. Er det et meget langsomt kørende objekt, kommer der samtidig en voldsom alarm, som fortæller, at nu er der virkelig fare på færde. Den eneste mangel er, at displayet ikke ligesom hos nogle konkurrenter altid viser afstanden til forankørende, hvis afstanden er under 100 meter. Og med altid menes også når ACC er koblet fra.
Mange chauffører får nemlig en lille overraskelse, når de kører med en vogn med ACC, og de så opdager, at de faktisk ofte kører med en afstand på blot ganske få meter til en forankørende selv om hastigheden måske er 80 km i timen.
EURO5 kræver stadig af AdBlueDen svenske lastvognskoncern har som nævnt altid været med fremme i udviklingen af nye og mere miljøvenlige motorer. Det gjaldt også ved EURO3 og EURO4. Men til gengæld virker det som om, Scania kun nølende har ladet sig overtale til at indføre EURO5 med SCR-katalysatorer fordi Maut'en i Tyskland ellers presser sig på med højere satser.
Der er ingen tvivl om, at man hos Scania er stolte af den sekscylindrede EGR-motorserie, som ikke kræver AdBlue for at kunne overholde EURO4 normen.
Men for at kunne klare EURO5 har der ikke været nogen vej uden om at indføre SCR-katalysator, der skal bruge AdBlue.
Alligevel tror man ikke helt på SCR-katalysatorløsningen i det svenske. F.eks. vurderer man, at det ikke er den mest ideelle løsning med SCR-katalysatorer til kranvogne, der ofte står stille og kører med kran på lav motorbelastning i længere tid, hvor katalysatoren måske ikke bliver varmet ordentligt op.
Således fortalte Scanias motorteknikere ved introduktionen af de nye motorer for et års tid siden, at man snart ville komme med motorer, som vil kunne overholde EURO5 uden brug af SCR-katalysator. Spørgsmålet er nu, hvornår sker det? Bliver det først om et år til halvandet vil tiden allerede begynde at løbe fra EURO5. For man skal jo i betragtning af Maut-presset nok forvente, at de vognmænd, som i dag efterspørger EURO5 motorer allerede om et år til halvandet vil begynde at se sig om efter lastvogne med motorer, som kan overholde EURO6 normen.
Scanias motorteknikere har allerede proklameret, at man er nødt til at benytte SCR-katalysatorer, som kræver AdBlue, samt en masse andre løsninger for at kunne overholde EURO6. Så man må nok erkende, at SCR-katalysatoren og produktet AdBlue er kommet for at blive mange år frem i tiden.
Fint førerniveauDen Scania R420, som jeg prøvede, er en behagelig langtursvogn, fortrinsvis beregnet på eksportkørsel til det Syd- og Mellemeuropæiske område, hvor man stadig kan nøjes med en to-akslet trækker, på grund af den maksimale vogntogsvægt på 40 ton.
Testvognen er udstyret med en 7,5 ton foraksel og en 11,5 ton drivaksel. Det er fint nok i udlandet. Men i Danmark er det ikke så heldigt, fordi det højest tilladte akseltryk er 10 ton ved national transport. Derfor er det altid vigtigt at have en 8 ton foraksel, hvis man herhjemme vil kunne udnytte vognens tilladte totalvægt på 18 ton.
Motoren er den kendte sekscylindrede rækkemotor på 12 liter udstyret med HPI indsprøjtningssystem, turbo, intercooler og SCR-katalysator i en 420 hk version med et maksimalt drejningsmoment på 2100 nm og er dermed en typisk flådeejervogn til sydgående transporter.
Ikke helt i topGearkassen er Scanias Opticruise, som i grundtræk fungerer ganske fint, når man ellers husker at benytte koblingspedalen ved start og stop. På karakterskalaen ligger Scanias opticruise ikke i toppen. Den må se sig slået af Volvos I-shift og Mercedes' PowerShift, der har lidt flere funktioner, som bl.a. friløb (ECO-ROLL), hvilket er med til at reducere brændstofforbruget.
Opticruisen fungerer dog efter hensigten og giver sammen med ACC en behagelig kørsel.
Min testkørsel foregik både på motorvej og på mindre landevej, hvor der var virkelig god lejlighed til at prøve funktionerne.
Med denne udstyrspakke kan chaufføren nøjes med at koncentrere sig om at styre og holde øje med den øvrige trafik. Når man først er kommet i gang, ja så ruller vognen stort set af sig selv.
Ude på de lige strækninger sættes ACC til en given hastighed. Dukker der noget op foran, tilpasser bremsesystemet selv hastigheden i nedadgående retning og gearkassen gearer til et passende gear. Efterfølgende finder vognen selv tilbage til den indstillede hastighed og man ruller videre der ud af.
Afstressende
Afstressende må være en korrekt beskrivelse af det at køre med ACC og automatiseret gearskifte. Som noget nyt har Scania også indført Hill Holder, som på godt dansk er en anordning, der modvirker at vognen render ved igangsætning på skrånende terræn. Et udstyr der er højt skattet eksempelvis ved kørsel i bakkede områder.
Det skal nævnes, at vognen selvfølgelig også er udstyret med ESP, der modvirker vælteulykker. Et udstyr der efter min mening burde være en klar selvfølge. Ingen burde kunne købe et køretøj af nogen art, uden at der er en form for ESP.
Selve førerhuset og førerpladsen hører til i topklassen, et forhold som jeg tidligere har beskrevet indgående bl.a. ved introduktionen af den nye serie og testkørsler af andre Scania-versioner i den nye serie.
-----