Imponerende IAA-messe i Hannnover
Messen var blandt andet præget af modulvogntogenes indtog i Holland og Tyskland og af spændingen om MANs forsøg på at overtage Scania - en spænding der aldrig blev udløst
Transportmessen IAA 2006, der forløb over syv dage i september, blev mere storslået end nogensinde tidligere. Der var ikke færre end 1526 udstillere, hvilket er rekord med en udstillerforøgelse på ikke mindre end 11 procent i forhold til IAA i 2004.
Baggrunden for den store udstillerinteresse er den store aktivitet i transport- og logistikbranchen, som har givet fyldte ordrebøger hos producenter af såvel lastvogne, varevogne, trailere og påhængsvogne samt øvrige producenter af materiel og kommunikations og IT-værktøjer, som er forudsætningen for landevejstransportens ubetingende succes.
Således er lastvognssalget i vækst over det meste af kloden. Markedet for lastvogne over 6 tons udgjorde sidste år næsten 2,1 mio. enheder. Heraf blev mere end hver fjerde solgt i solgt i Nordamerika (577.000 enheder), der er det største enkeltmarked i verden.
Kina højt på listenGanske tankevækkende indtager Kina andenpladsen med 512.000. Markedet i Asien fraregnet Kina aftog 342.000 enheder, mens Europa tegner sig for 363.000.
Det europæiske marked faldt fra 354.000 enheder ved årtusindeskiftet til 307.000 enheder i 2003, hvor udviklingen vendte.
Den europæiske lastvognsindustri forventer, at salget topper i år ved godt 380.000 enheder, og salget i Europa i år ligger syv procent over det forventede niveau.
Her har ikke mindst bortfaldet af Euro3 motorerne og indførelsen af Euro4 og Euro5 motorerne, samt indførelsen af den digitale fartskriver skubbet til udviklingen.
Men selv om prognoserne viser et lidt lavere salg i 2007, så vil det stadig ligge pænt over niveauet for 2005, konstaterede Anton Weinmann, MAN.
Nye miljøvenlige motorer
På den rent tekniske side var det de nye og mere miljøvenlige motorer, der fyldte på IAA. Nu er det nemlig alvor med anvendelse af SCR-teknik og deraf følgende behov for påfyldning af produktet AdBlue, der ikke skal blandes i brændstoffet, som nogen fejlagtigt stadig tror, men bruges til SCR-katalysatoren, som efterbehandler udstødningen.
Godt nok har motorerne for en stor dels vedkommende allerede været vist ved forskellige udstillinger og messer de sidste to år.
Men nu er Euro4 med ét blevet realitet, selv om jeg har hørt mange chauffører, lastbilejere og vognmænd blot skubbe det ud, men en bemærkning om, at "det jo bare er noget, der kommer ude i fremtiden og derfor ikke berører ikke os". Nu er det alvor, og dem, der kører i de nye lastvogne skal fra nu af altid tænke på, om vognen har fået påfyldt AdBlue.
Modulvogntog også i Tyskland
På det mere trafikpolitiske felt, var det modulvogntogene der fyldte mest. Her er tvivlen nemlig væk. Selv i Tyskland er modulvogntogene for længst begyndt at køre og overhaler dermed Danmark.
Derfor havde alle de store tyske producenter, Fliegl, Krone, Kögel, Schmitz m.fl. mange forskellige modulvogntog udstillet, ligesom de forskellige producenter også viste de enkelte moduler. Selv i den nostalgiske afdeling på IAA kunne man se hvordan modulvogntogene så ud i 50erne, hvor de jo var en normal af det tyske transportmønster.
-----