23948sdkhjf

Stor ros til Volvos nye 13 liters motor

Takket være motorens høje effekt kombineret med I-shiftgearkassen og en engageret chauffør kører FH 520 også langt på literen i Norges-trafik

Takket være motorens høje effekt kombineret med I-shiftgearkassen og en engageret chauffør kører FH 520 også langt på literen i Norges-trafik



Det er helt klart det bedste forbrugstal vi har set på en trækker, der hele året rundt kører på Kristiansund og Molde, siger vognmand Peter W. Sørensen helt uden forbehold om brændstofforbruget på sin nye Volvo FH520.

Der er tale om en rigtig tre-akslet trækker, som selvfølgelig har drivakslen siddende forrest i bogien og tvillingehjul på den bagerste aksel. Og vognmanden ved godt hvad han taler om: Hele hans flåde af lastvogne kører langt op i Norge - også både nord og vest for Oslo hele året rundt.

Volvo'en blev taget i brug omkring begyndelsen af andet kvartal i år, og har efter 75.000 kilometers kørsel vist et gennemsnits-forbrugstal på 2,90 km pr. liter brændstof.

Chauffører og vognmænd, som kører på Syd- og Mellemeuropa vil nok bare trække på skulderen og sige, at det er en lav faktor.

Men hvis man har kørt strækningen op gennem Norge fra f.eks. Svinesund eller Larvik til Kristiansund med et fuld belastet vogntog, hvor fuld belastet betyder lige under 50 ton vogntogsvægt, vil man nok få et andet syn på det forhold.

Vognen kører nemlig så godt som altid med fuld last på turene både ud og hjem.

FH520 er udstyret med ACC (Afstandsmåler sammenkoblet med tempostaten og motorbremsen), et udstyr som chaufføren ikke var så glad for til at begynde med.

Museumsvognmænd

- Men efter at have fundet ud af hvordan det fungerer, er jeg blevet meget glad for det,.siger chauffør Søren Bøgelund Pedersen til Trans Inform.

- Når jeg f.eks. kører fra færgehavnen i Larvik og ind mod Oslo i morgentrafikken, er det en kæmpehjælp, som giver en meget mindre stresset kørsel. Vognen kører bare, og kommer der nogen ind foran, som kører langsommere, tilpasser ACC selv hastigheden. Er det nødvendigt at bremse aktiveres motorbremsen, og der kommer en kraftig alarm.

Herefter vælger I-shiftgearkassen med det samme det rigtige gear.

- Når jeg kommer hjem og kører i min personbil, så sidder jeg faktisk ofte og venter på, at den selv tilpasser hastigheden til de forankørende, men det er altså kun Volvo'en der har ACC.

- Det viser hvordan man let kan få det med ACC, når man først har vænnet sig til at køre med det, siger chaufføren, som lidt spøgefuldt kalder vognmænd, som vælger at anskaffe sig nye Volvo-lastvogne uden I-shiftgearkasse for museumsvognmænd.

Vognmand Peter W. Sørensen, der har domicil midt mellem Ejstrupholm og Ikast, har både MAN, Scania og Volvo i sin flåde, der både består af rigtige treakslede trækkere og seksakslede hængervogntog.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096