Opgøret om de brutale bøder
Facit af diskussionerne mellem transportbranchen og myndighederne om de alvorlige følger af bøderne for selv mindre overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne lander nu hos justitsministeren.
Således venter organisationerne på at komme til at høre nærmere om, hvordan regeringen ser på resultaterne fra en arbejdsgruppe hvori DTL og ITD, og Justitsministeriet, Rigsadvokaten og Rigspolitiet samt øvrige erhvervsorganisationer har deltaget.
- Alt tyder på, at justitsminister Lene Espersen i den nærmeste fremtid vil blive præsenteret for løsningsmodeller af sine embedsmænd, siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo, der har deltaget i drøftelserne og fremlagt erhvervets synspunkter.
- Ministeren skal selvfølgelig have tid til at drage de politiske konklusioner i forhold til, at hun på nogle af områderne er nødt til at gå tilbage i Folketingssalen. Men jeg mener bestemt, at vi har fremlagt problemerne på en så tilpas konkret, struktureret og gennemsigtig måde, at det må være rimeligt nemt for ministeren at se helt præcist, hvori urimelighederne består - og hvad der så kan gøres ved det, siger han.
Groteske afgørelser
Det er ikke mindst forholdene omkring diagram-ark og fartskrivere, som branchen kritiserer, fordi der her er faldet groteske afgørelser uden betydning for trafiksikkerheden.
- Desuden rammer den opsamlede køretid særdeles hårdt selv ved minimale overtrædelser af hvil og pauser, ligesom en vognmands aktuelle forholdsregler for at overholde reglerne ikke tages med i betragtning ved udmålingen af bøden, påpeger Morten Lindbo, DTL.
-----