Atleon Euro4-klar
Nissan Atleon har også fået løft i kabinen, men sæderne er stadig for dårlige til lange arbejdsdage bag rattet
MADRID - Nissans spanske lastvogn Atleon-serie er blevet opdateret med nye motorer, der lever op til Euro4 kravene.
Bortset fra de lette 3,5 tons og 5,6 tons modeller, der har Nissans egne ZD30 motorer, så er det Cummins 4- og 6-cylindrede ISBe motorer, der leverer trækkraften i 7 til 15 tons versionerne af Nissan Atleon.
Atleon produceres på Nissans fabrik i Avila uden for Madrid.
Nissans 3.0 liters motor, der yder 110 hk og et drejningsmoment på 350 Nm, anvender recirkulation af udstødningsgassen - den såkaldte EGR-teknologi - for at opfylde Euro4 normen.
Serviceintervallet på ZD30-motorerne er sat til 30.000 kilometer og motoren tilbydes på 7- og 8-tons versionerne af Atleon.
Cummins motorerne anvender SCR-teknologien og kræver derfor tankning af AdBlue. Der er tale om to 4-cylindrede 4.5 liters og to 6-cylindrede 6.7 liters commonrail motorer med turbolader. Ydelserne går fra 140 hk til 250 hk og moment fra 550 til 970 Newtonmeter.
Forbedret økonomiNissan lover en forbedring af brændstoføkonomien på op til syv procent på Cummins motorerne. Serviceintervallet angives til 60.000 kilometer.
Der er hastighedsbegrænser på alle Cummins-motorerne (max. 90 km/t).
Der kan vælges mellem 5 og 6 trins gearkasser på alle de 4-cylinderede motorer, mens 6-trins gearkassen er standard på de 6-cylindrede motorer.
Bremserne er forbedret. Skivebremser med hydraulisk bremsesystem er standard på 3,5 og 5,6 tons modellerne, mens kombineret pneumatisk/hydrauliske skivebremser er standard på 7.0 og 9,5 tons versionerne af Atleon.
Kraftigere skivebremser og et rent pneumatisk bremsesystem er standard på modellerne over 12 tons.
Der er ABS på alle versioner undtagen 3,5 tons modellen. ASR kan tilkøbes på versionerne fra syv til 15 tons.
KabineKabinen har gennemgået en tiltrængt opgradering med et nyt interiør, som fremstår mere ergonomisk og langt pænere end det skravlede indtryk, man fik i den gamle Atleon model. Støjniveauet i kabinen virker en anelse lavere end i forgængeren.
Desværre har Nissan sparet på sæderne, der ikke lever op til de komfortkrav, som man bør kunne stille til et moderne køretøj. To sæder er standard med en stuvningskasse med kopholdere m.m. imellem. Vælger man en 3-sæders kabine, så er kassen væk.
En kort testtur i en 3,5 tons Atleon afslørede, at den største svaghed er affjedringen, der består af klassiske bladfjedre på begge aksler. De kraftige motorer og en velafstemt transmission giver Atleon et pænt og frisk kraftoverskud. Men den slatne affjedring har svært ved at følge med i kurverne, hvor chaufføren virkeligt skal passe rat og speeder med omtanke.
Bladfjedrene er forhåbentligt bedre dimensioneret på de tungere Atleon-modeller. Men det generelle indtryk er klart, at Nissans lette lastvogn stadig halter efter standarden på konkurrerende lastvognsmodeller, trods forbedringer af den robuste lille spanioler.
Prisen - der formentlig stadig vil ligge i den overkommelige ende - er endnu ikke fastsat. Den nye Nissan Atleon forventes til Danmark i midten af december.
-----