23948sdkhjf

Udlænding slap billigt

At udenlandske lastvognschauffører kan slippe billigt fra grove overtrædelser af f.eks. køre- og hviletidsbestemmelserne er nu fastslået i et svar fra Politimesteren i Horsens.

At udenlandske lastvognschauffører kan slippe billigt fra grove overtrædelser af f.eks. køre- og hviletidsbestemmelserne er nu fastslået i et svar fra Politimesteren i Horsens.



Forhistorien er den, at en lastvognschauffør, der kørte en belgisk lastvogn, i begyndelsen af juni måned blev stoppet ved motorvejsparkeringspladsen Merring syd for Horsens. Den belgiske lastvogn havde kørt uden, at speedometer og fartskriver havde været tilsluttet. I hvert fald havde anmelderen kunnet se, at speedometeret stod stille inde i lastvognen, mens vognen rent faktisk kørte mere end 80 km i timen på vej syd ud af Århus.

Tilsyneladende var det svært for politifolkene at kommunikere med den udenlandske chauffør, der pludselig kun kunne tale fransk.

Ifølge et svar fra Politimesteren i Horsens i sagen, slap chaufføren med at betale en bøde på 3000 kr. fordi, der ikke var nogen optegnelser på diagram-arket for de sidste 90 minutter. Slut-kilometertallet fra dagen før passede med start-kilometertallet for den pågældende dag, og politiet sikrede samtidig, at fartskriveren herefter fungerede korrekt. Et forhold man nok må stille spørgsmål ved. For hvis det havde været en dansk lastvogn, havde man vel forlangt, at vognen var blevet kørt til et autoriseret fartskriverværksted for at blive kontrolleret. Desuden hedder det videre i svaret: Vi kontrollerede desværre ikke, om der var diagram-ark for de sidste syv hverdage. Hvis en kontrol af disse havde ført til konstatering af en overtrædelse af både kontrolapparatforordningen og køre-hviletidsforordningen, ville det have medført en samlet højere bøde.

At man ikke kontrollerede diagram-ark for hele ugen, må betegnes som en noget amatøragtig indsats fra politiets side

Det fremgår også af svaret, at de belgiske myndigheder er underrettet om det skete. Man kan nok undre sig over denne kontrol, for havde det været en dansk registreret lastvogn, var der uden tvivl sikkert faldet store bøder – både én til vognmanden og én til chaufføren.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063