Højresving: Chaufførernes fejl
Havarikommissionen udpeger chaufførernes manglende orientering som hovedårsag i alle højresvingsuheld.
Selv om lastvognene i 21 af de i alt 25 højresvingsulykker, som Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har undersøgt, havde forkert indstillede sidespejle, så vurderer eksperterne, at chaufførerne alligevel burde have opdaget cyklisterne.
Kommissionen påpeger blandt andet også dårlige udsynsforhold i lastvognene som bidragende ulykkesfaktor. Ironisk nok spærrer en del – ofte fejlmonterede – spejle for chaufførernes udsyn.
Højresvingende lastbiler er årsag til næsten hvert fjerde trafikdræbte cyklist. I flere af de 25 højresvingulykker, der koster ni cyklister livet, bidrog cyklisternes adfærd til ulykken. Men Kommissionen skønner ikke, at cyklisternes adfærd har været afgørende.
Havarikommissionen anbefaler en række tiltag, der skal nedbringe antallet af højresvingsulykker. Blandt andet kampagner målrettet mod chaufførerne, der også skal sikres bedre uddannelse i indstilling af sidespejlene, og mod cyklisterne.
Kommissionen anbefaler også, at udsynsforholdene fra førerkabinen forbedres – blandt andet med en ’bus’-dør i højre side og en samling af skoven af spejle, som det kendes fra tour-busser.
En af de mere drastiske forslag fra Havarikommissionen er et forbud mod store langtursvogntog i byzone, da deres konstruktion gør dem uegnede til at færdes i trafikken sammen med cyklister.
- Det er en grundig og veltilrettelagt undersøgelse som Havarikommissionen har gennemført. Den viser, at vi er på rette kurs. Rapporten skal nu danne grundlag for en endnu mere målrettet indsats i samarbejde mellem myndigheder og organisationer. Det er klart regeringens mål, at sikre en betydelig nedgang af disse tragiske ulykker i de kommende år, sagde trafikminister Flemming Hansen.
-----