23948sdkhjf

Strøm fra land til skibe

Der har været forslag om, at skibe i havn af miljømæssige årsager burde få strøm fra land. Men det er ikke en helt enkel sag.

Der har været forslag om, at skibe i havn af miljømæssige årsager burde få strøm fra land. Men det er ikke en helt enkel sag.



Således fremgik det af et møde i Danmarks Rederiforening, at der f.eks. ikke findes en fælles standard for strømleverancerne i forskellige havne. Så selv om de umiddelbart kan synes enkelt at undgå luftforurening fra de hjælpemotorer, som normalt forsyner et skib med strøm, ved at skibet i stedet tager et kabel om bord, som forsyner det med strøm fra et kraftværk i land, mens det ligger i havn, så skal der mere til

For det første er strømleverancer fra land ikke standardiseret - og man har forskel i frekvens fra område til område. Rederierne kan derfor meget vel komme til at installere udstyr, som passer til den strøm, de kan få leveret i en enkelt havn, men ikke i resten af de havne, de anløber. For det andet kan kabler, som overfører adskillige megawatt udgøre en sikkerhedsrisiko for besætningen, og for det tredje viser erfaringen, at prisen for landstrømmen generelt er højere end for den strøm, skibet selv kan producere. Det skal også bemærkes, at klassifikationsselskabernes regelsæt endnu ikke tager højde for landtilslutninger af denne størrelsesorden.

Det er heller ikke nødvendigvis den rigtige løsning for miljøet. Det meste af tiden er skibe jo ude at sejle, så det kan være bedre at bruge sine ressourcer på at rense røgen om bord eller på at købe renere - og derfor dyrere - brændstof.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063