Vind i sejlene
Og det lader til, at der er noget om snakken, for leasingselskabet, der blev etableret i 1986 som en del af Spar Nord koncernen, har i år registreret en omsætningsfremgang på 20 procent.
- De gode tider for transporterhvervet kommer erhvervet til gode i den sidste ende, fortsætter direktøren. ? For når det går godt for vognmændene, er leasingselskabernes risiko ? og afsætning til imødegåelse af tab - også mindre, og det vil generelt betyde, at vi kan arbejde med en smallere margin.
KernegruppeTransportbranchen er en vigtig kernegruppe hos Finans Nord A/S, der oprindeligt satsede på landbrug og transport, men siden er der udvidet med entreprenører, industrivirksomheder af enhver art og billeasing til alle brancher. I dag er der vækst på alle kerneområder og transportaftalerne udgør stadig en væsentlig det af salget. Indtil 30. september 2006 beløb transportleasingen sig til omkring 600 millioner danske kroner, eller cirka 25 procent af hele omsætningen, der til dato udgør 2 milliarder. Transportbranchen er således i dag Finans Nords største kernegruppe.
Men der er andre spillere på leasingmarkedet.
- Konkurrencen på leasingmarkedet er hård, fortsætter Gert Tougaard. ?De store banker har alle egne leasingselskaber og derudover har de største lastbilmærker også egne leasingselskaber. Finans Nord, der er et af de største bankejede leasingselskaber, arbejder helt uafhængigt af importør eller leverandør og ser udelukkende på kunden og værdien af det udstyr, der skal finansieres.
Leasing populærtIfølge Gert Tougård er leasing fortsat vognmandens foretrukne finansieringsform.
- At leasing er blevet så populært hos vognmændene skyldes den økonomiske fleksibilitet, vognmanden får i tilgift, når han indgår en leasingaftale. Vi kan fuldstændigt tilpasse finansieringen efter vognmandens ønsker med hensyn til for eksempel løbetid. Derudover er omkostningerne generelt lave, og så mener jeg, det har stor betydning, at vi har en hurtig og personlig sagsbehandling, hvor konsulenten faktisk på stedet kan sige ja eller nej til kunden.
Operationel leasing betyder, at vognmanden lejer materiellet. Lejetiden kan eksempelvis være to til fire år. Vognmanden langtidslejer det han har brug for, hvorefter det går tilbage til leasingselskabet. Den finansielle leasing er den traditionelle leasingform, der stadig er mest udbredt.
- Men trenden går i retning af øget operationel leasing, påpeger Gert Tougård. - Måske fordi vognmanden ikke ønsker at investere i materiel, der kun skal bruges i en kortere periode for derefter at konstatere et tab ved salg.
- Vi oplever hos Finans Nord , at operationel leasing ? langsomt men sikkert - vinder frem på bekostning af finansiel leasing. Om ti år, tror jeg , at den operationelle variant vil udgøre en langt større andel, end tilfældet er i dag, selvom det er min opfattelse, at den traditionelle finansieringsform fortsat vil være størst.
Erhvervet i vækst
Transportbranchen oplever i øjeblikket vækst i takt med den nationale og internationale fremgang i samfundsøkonomien. Efterspørgslen efter transport er taget til, og transportpriserne er steget mærkbart.
- Det er længe siden, transporterhvervet har haft så gode vilkår, siger Gert Tougård. ? Jeg vurderer, at der er tale om de største prisstigninger i 20 år, og markedet ser ud til at acceptere priserne. Vognmændene har aldrig fået deres arbejde bedre betalt, og generelt er økonomien i erhvervet sund og god. Finans Nord har haft historisk få tab på leasingaftaler, og selskabets hensættelser til imødegåelse af tab har også været minimale. Det er en udvikling, der begyndte allerede i 2005, men som er blevet forstærket i 2006.
- Men de gode markedsforhold gavner jo alle leasingselskaberne og har medført en skærpelse af konkurrencevilkårene mellem selskaberne. I dag opererer alle med meget små marginaler. Konkurrencesituationen er skærpet de seneste år, og det bliver ikke mindre i fremtiden, - hvilket vil være til vognmændenes fordel. Det bliver svært at skrue længere ned for leasingpriserne, og skal et leasingselskab vokse, skal det være fordi selskabet øger sin markedsandel. På et eller andet felt.
- Skærpet konkurrence er altid en god ting, fastslår Gert Tougård, - for det er til vognmændenes fordel. ? I Finans Nord er priserne over tid sat ned. Det har vi kunnet gøre takket være mindre risiko, små tab, øget effektivitet og forbedret IT. Men hvis tiderne skifter, og der kommer nedgang med større tab til følge, så medfører det en prisforhøjelse på leasingaftalerne. Det gælder alle leasingselskaber, der så bliver nødt til at justere priserne med en større risikofaktor.
Udflagning
Den store vækst i transporterhvervet har resulteret i markante problemer med flaskehalse og stigende lønninger. Samtidig kæmper branchen generelt med øgede udgifter til dieselolie og miljøtiltag.
- Det er muligt, fortsætter Gert Tougård, - at vi havde haft et endnu større salg, hvis ikke vækstproblemerne havde bidt sig fast i branchen, der nu har virkelig store problemer med at få kvalificeret arbejdskraft. Det er i dag en stor udfordring for vognmanden, at få dagligdagen til at hænge sammen. Løn- og driftsomkostninger er stigende, der er kommet nye arbejdstider, der er svære at overholde, der er stigende kontrol med skrappere bøder. Derudover kan vejafgifter for eksportvognmændene i forskellige lande vise sig at blive et problem, når ? og hvis ? de suppleres med national støtte, som det for eksempel er tilfældet med den tyske Maut.
- Alle disse forhold er med til at øge interessen for udflagningen til lande med lavere løn og ledige chauffører. ? Og det havde vi også forventet, indrømmer Gert Tougård, - og vi har forberedt os på det og er i dag i stand til at følge vore kunder, hvis de ønsker at etablere sig i udlandet. Men virkeligheden viste sig at være en anden. Det er kun en mindre del, der har valgt at etablere sig i udlandet, i hvert fald er det ikke så mange, som vi havde forventet for bare et år siden. Det kan hænge sammen med, at det er svært at få kvalificeret arbejdskraft i udlandet.. Det er nok muligt at få chauffører til at køre bilerne, men sprogbarrierer og kulturproblemer gør, at det alligevel ikke kan betale sig. Man kan sige, at lønningerne er lave men problemerne store.
Fortsat vækst
Gert Tougård tror på, at leasingmarkedet vil fortsætte med at vokse. - Finans Nord har øget markedsandelen med omkring 1 procent i 2006, og det er vi godt tilfreds med ? konkurrencesituationen taget i betragtning. Den skærpede konkurrence fortsætter og vil udfordre os i hverdagen, men vi satser på at få en stadigt større del af leasingmarkedet, fordi vi har en flad organisation med stor beslutningskompetence langt ud i rækkerne af medarbejdere, - som vi sørger for at holde fagligt rustede til opgaverne.
- Vi har i sommeren 2006 etableret kontor i Malmø med en direktør og tre salgskonsulenter. Vi vil primært henvende os til transport- og landbrugssektoren, og målet for Sverige er - inden for to til tre år ? at have et positivt resultat.
- Finans Nord A/S forventer et nysalg på omkring 2,7 mia. kroner i hele 2006 med en andel til transporterhvervet på mellem 25 og 30 procent. Og over tre år er vores strategi at blive det tredje største leasingselskab i Danmark - og det tror jeg er muligt, fordi vi altid har fokuseret på kundernes behov, og er meget lydhøre over for både ris og ros fra markedet.
-----