Havne og farligt gods
Naturligvis skal man tage de forholdsregler, der er nødvendige og fornuftige ved transport og midlertidig oplæg af farligt gods. Men det er nødvendigt, at man sikrer sig, at der er en sammenhæng mellem de regelsæt de forskellige transportformer allerede er underlagt og de beredskabsplaner, som havnene allerede har udarbejdet, fremhæver havnene, og peger på, at mange transporter med fordel kan gå med skib, hvor eftertransporten sker med bil.
Midlertidig oplagring
Der kan også være god fornuft i, at godset midlertidigt oplagres på havnene som har plads og er indrettet til disse aktiviteter indtil der sker en viderebehandling/-transport. Det midlertidige oplæg kan også være ombord på et skib i havn, som virker som et flydende lager.
Det skal også fremover være muligt, uden at havnen eller havnevirksomheder skal til at etablere tankanlæg eller gennemføre VVM analyser, før man kan modtage gods af denne type, lyder det fra Danske Havne.
Udkastet rejser for Danske Havne en del spørgsmål i forhold til, hvordan bekendtgørelsen skal afgrænses og fortolkes. Miljøstyrelsen bør være opmærksom på, at der skal sikres adgang til effektiv og hensigtsmæssig afvikling af transporterne under hensyntagen til eksisterende sikkerhedsregler og ?procedurer, påpeger havnene.
-----