Lufthansa Cargo justerer sine surcharges
Ingen kan benægte det: Brændstofpriserne har været på himmelflugt de seneste adskillige år, og kravet om stadigt skrappere security-foranstaltninger forstærkes hele tiden fra myndighedernes side. Alt sammen har det bidraget til at kolorere luftfartsselskabernes bundlinier ? og selskaberne har da gennem disse surcharges søgt at opnå kompensation for i hvert fald en del af de ekstra byrder.
På det seneste har Lufthansa Cargo justeret på modellen bag udregning af det ugentlige fuel price index, der ligger til grund for udregningen af det aktuelle fuel surcharge.
Således erstattes fra 1. oktober det mellemøstlige spotmarked som det hidtidige underlag for prisudregningen med de tilsvarende Nordvest-europæiske spotmarkeders priser.
Spotmarkedet
- Dette afspejler den voksende betydning af det nordvest-europæiske marked på bekostning af den tidligere vægt af det mellemøstlige marked for Lufthansa Cargo, siger Nils Haupt, Lufthansa Cargos kommunikationsdirektør.
- Fremover vil Lufthansa Cargo således tage udviklingen i verdens førende spotmarkeder for olie som underlag for udregningen af vores fuel surcharge.
Fra oktober måned vil herefter mere end halvdelen af underlaget for fuel surchage indexet komme fra de europæiske spotmarkeder, mod hidtil 40 procent.
Endnu er det uklart, præcist hvad det vil betyde for den fremtidige udregning af ekstraregningen til fragtens kunder.
Security surcharge
Samtidig har Lufthansa Cargo også skruet på modellen for udregning af security surcharge. Dens underlag skifter således fra actual weight til chargeable weight.
- Forklaringen bag er den simple, at det er voluminet, snarere end vægten, der er afgørende for security-omkostningerne. Dette modsat fuel surcharge, der baserer sig på den faktiske vægt af forsendelsen. Jo større, en forsendelse er ? jo mere, den fylder, jo mere koster det i form af opbevaringsplads i terminalen, scanning og arbejdskraft til den fysiske sikkerhedskontrol, siger Nils Haupt.
-----