Scania nu på sikkerhedsmæssig omgangshøjde
Pr. definition har Scania altid været med i front, både når det gælder sikkerhedsudstyr og udvikling af mere miljøvenlige motorer. De seneste par år har Scania dog været henvist til den nederste del af midterfeltet, når det gælder det aktive sikkerhedsudstyr.
Det er en del år siden, at Mercedes lancerede ACC (Radarstyret afstandsmåler, der er sammenbygget med cruisecontrollen) og sporassistent, som med akustiske signaler advarer chaufføren, hvis vognen er på vej ud over de hvide kantlinier i vognbanen.
Siden har både MAN, Volvo og IVECO introduceret den slags udstyr. Mercedes arbejder allerede med næste generation af sporassistenten, hvor vognen aktivt selv ?smider? forhjulene tilbage til den rigtige position i vognbanen.
Nu har Scania så endelig fundet tiden moden til at introducere udstyret, og det er godt
Jeg har haft lejlighed til at prøvekøre en ny Scania R420 i EURO5 udførelse i det jyske område.
Denne vogn er netop udstyret med både ACC og sporassistent. Det virker som det skal, og det er en ren fornøjelse at køre med dette udstyr. Specielt når vognen som i dette tilfælde også er udstyret med en gearkasse med automatiseret gearskifte.
Kraftig alarmScanias ACC aktiverer driftsbremserne, når radaren ude foran opdager et objekt, som bevæger sig langsommere end lastvognen. Er det et meget langsomt kørende objekt, kommer der samtidig en voldsom alarm, som fortæller, nu er der virkelig fare på færde. Eneste mangel er, at displayet ikke ligesom hos visse konkurrenter altid viser afstanden til forankørende, hvis afstanden er under 100 meter. Og med altid menes også, når ACC er koblet fra. Mange chauffører får nemlig en lille overraskelse, når de kører med en vogn med ACC, og de så opdager, at de rent faktisk kører med en afstand på blot ganske få meter til en forankørende, selv om hastigheden måske er 80 km i timen.
EURO5 med SCR-katalysator
Den svenske lastvognskoncern har som tidligere nævnt altid været i front med udvikling af nye og mere miljøvenlige motorer.
Det gjaldt også ved EURO3 og EURO4. Men til gengæld virker det som om, Scania kun nølende har ladet sig overtale til at indføre EURO5 med SCR-katalysatorer fordi Maut?en i Tyskland presser sig på med højere satser.
Der er ingen tvivl om, at man hos Scania er stolte af den sekscylindrede EGR-motorserie, som ikke kræver AdBlue for at kunne overholde EURO4 normen. Men for at kunne klare EURO5 har man været nødt til at indføre SCR-katalysator, der skal bruge AdBlue.
I samme åndedrag fortalte Scanias motorteknikere for et års tid siden, at man snart ville komme med motorer, som vil kunne overholde EURO5 uden brug af SCR-katalysator.
Problemet er bare hvornår sker det? Og sker det først om et år til halvandet, begynder tiden at løbe fra EURO5.
På grund af Maut-presset skal man nok forvente, at de vognmænd, som i dag efterspørger EURO5 motorer, allerede om et år til halvandet vil begynde at interessere sig for lastvogne med motorer, som kan overholde EURO6 normen.
Scanias motorteknikere har allerede tilkendegivet, at man er nødt til at benytte SCR-katalysatorer, som kræver AdBlue, samt en masse andre løsninger for at kunne overholde EURO6.
Så man må nok erkende, at SCR-katalysatoren og produktet AdBlue er kommet for at blive mange år frem i tiden.
Højt komfortniveau
Den prøvede Scania R420 er en behagelig langtursvogn, fortrinsvis beregnet på eksportkørsel til det syd- og mellemeuropæiske område, hvor man stadig kan nøjes med en to-akslet trækker, på grund af den maksimale vogntogsvægt på 40 ton.
Testvognen er udstyret med en 7,5 ton foraksel og en 11,5 ton drivaksel. Det er fint nok i udlandet. Men i Danmark er det ikke så heldigt. Ved national transport er det højest tilladte akseltryk nemlig 10 ton, og derfor er det altid vigtigt at have en 8 ton foraksel, hvis man vil kunne udnytte vognens tilladte totalvægt på 18 ton ved national transport.
Motoren er den kendte sekscylindrede rækkemotor på 12 liter udstyret med HPI indsprøjtningssystem, turbo, intercooler og SCR-katalysator i en 420 hk version med et maksimalt drejningsmoment på 2100 nm og er dermed en typisk flådeejervogn til sydgående transporter.
Gearkassen er Scanias Opticruise, som i grundtræk fungerer ganske fint, når man ellers husker at benytte koblingspedalen ved start og stop. På karakterskalaen ligger Scanias opticruise ikke i toppen. Den må se sig slået af Volvos I-shift og Mercedes? PowerShift, der har lidt flere funktioner, som bl.a. friløb, hvilket er med til at reducere brændstofforbruget.
Opticruisen fungerer dog efter hensigten og giver sammen med ACC en behagelig kørsel.
Min testkørsel foregik både på motorvej og på mindre landevej, hvor der var virkelig god lejlighed til at prøve funktionerne. Med denne udstyrspakke kan chaufføren nøjes med at koncentrere sig om at styre og holde øje med den øvrige trafik.
Når først man er kommet i gang, ja så ruller vognen stort set af sig selv. Ude på de lige strækninger sættes AAC til en given hastighed. Dukker der noget op foran, tilpasser bremsesystemet selv hastigheden i nedadgående retning, og gearkassen gearer til et passende gear. Efterfølgende finder vognen selv tilbage til den indstillede hastighed, og man ruller videre der ud af.
I topklassen
Afstressende må være en korrekt beskrivelse af det at køre med ACC og automatiseret gearskifte. Som noget nyt har Scania også indført Hill Holder, som på godt dansk er en anordning, der modvirker at, vognen ruller ved igangsætning på skrånende terræn. Et udstyr der højt skattet ved kørsel i bakkede områder m.v.
Det skal nævnes, at vognen selvfølgelig også er udstyret med ESP, der modvirker vælteulykker. Et udstyr der efter min mening burde være en klar selvfølge. Ingen burde kunne købe et køretøj af nogen art, uden at der er en form for ESP.
Selve førerhuset og førerpladsen hører til i topklassen, et forhold som jeg tidligere har beskrevet indgående bl.a. ved introduktionen af den nye serie og testkørsler af andre Scaniaer i den nye serie.
Med den moderate motorstørrelse og EURO5 klassificeringen, vil denne model være én, som vi vil komme til at se mange af i den kommende tid.
Nu må man så håbe, at Scanias salgsorganisation også husker at markedsføre sikkerhedsudstyret. Det kræver nok, at man i Scanias salgsorganisation får skolet salgspersonalet, så de nøje ved, hvordan systemerne fungerer.
-----