Swe-Fly er nu en saga blot..
Meddelelsen om, at alle de langmodige forsøg på at rekonstruere det konkurstruede svenske luftfartsselskab Swe-Fly og med det som ankersten danne et joint-venture med det indiske lavprisselskab SpiceJet var det endelige grundskud.
Forud var der fremlagt en plan, hvor Swe-Fly?s kreditorer ville gå med til at nedskrive deres tilgodehavender gennem en ny kapitaltilførsel fra det indiske selskab. Mange frister blev overskredet, men kuratorerne bag boet trak lange veksler på kreditorernes langmodighed ? og i midten af september stod det klart: Også den sidste frist blev overskredet. Og advokaterne så ingen anden udvej end at meddele kreditorerne, at forsøget på rekonstruktion nu var opgivet og Swe-Fly træder i konkurs. Det vil sige, at kreditorerne nu kan kæmpe om at få så mange penge ud af firmaet, som muligt ? med sikker udsigt til solide tab i sidste ende.
En drejeskive
Konceptet bag det påtænkte joint venture var ellers spændende nok: På basis af de to selskabers trafikrettigheder skulle Stockholm Arlanda tjene som hub eller drejeskive for en trafik, der ville knytte Asien, Europa og USA/Canada sammen inden for et lavpriskoncept.
Den interkontinentale trafik var ingenlunde ny for Swe-Fly: Selskabet havde faktisk oprettet en flyrute mellem Skandinavien og Pakistan og stod for at koble endnu et initiativ på: En rute til Thailand. Samtidig havde man etableret et system af feeder-trafik fra blandt andet England og de skandinaviske lande til og fra de interkontinentale ruter.
Men Swe-Fly var underfinansieret og trafikken stoppede.
Nu er det definitivt: Skandinavien får ikke i denne omgang lavpristrafik til Indien!
-----