23948sdkhjf

Jeep Commander

Der er mange anekdoter om, hvordan US Army?s billige standardkøretøj med firehjulstræk fik øgenavnet Jeep. Men det blev hængende indtil den originale Jeeps afløsere endeligt blev erstattet af ?Hummer?en? i starten af 80?erne.

Til gengæld har Chrysler sikret navnets overlevelse ved at registrere det som varemærke.

Jeep Commander har ikke meget til fælles med sin originale navnebror ? bortset fra den karakteristiske kølergrill og så 4-hjulstrækket.

Commander har lånt platform fra Jeep Grand Cherokee, men er et langt mere civiliseret ? men stadig meget amerikansk ? køretøj. Det skyldes ikke kun den markante kølergrill og de firkantede dobbelte forlygter.

Køreegenskaberne på asfalt er forbedret ? uden at det dog er gået nævneværdigt ud over terræntalenterne. Jeep Commander har dog stadig flydermanerer og vugger lidt rigeligt, når rattet behandles kontant.

Styretøj og undervogn arbejder dog fint sammen og set med chaufførøjne er Jeep Commander et fornøjeligt om end lidt anderledes bekendtskab.

Interiøret er luksuspræget, men de kantede kaki-brune plasticpaneler kræver trods de forkromede umbraco-skruer en del mental tilvænning, når man er vant til europæisk design. Men trods det DDR-agtige design, så står det hurtigt klart, at designet er velgennemtænkt, og teknisk er Commander et ganske avanceret køretøj.


Bryggerheste

V6 dieselmotoren har et ganske fornuftigt kraftoverskud. Med en egenvægt nær 2,4 tons er der også brug for både hestekræfter og drejningsmoment. Med et topmoment på 510 Newtonmeter har Jeep Commander faktisk også rigeligt med kræfter til at trække en trailer (max. 3,5 tons). Med en totalvægt på 2,9 tons, så er der altså kun ?plads? til en nyttelast på omkring 500 kilo inklusiv fører.

Commander leveres desuden med to V8 benzinmotorer ? en på 4,7 liter (231 hk og 410 Nm) og så naturligvis Chryslers klassiker Hemi V8 (326 hk og 510 Nm). Sidstnævnte benzinsluger er dog udrustet med MDS-teknologi, der slukker for halvdelen af cylindrene ved jævn og rolig kørsel.

Fem-trins automatgear er standard.

4-hjulstrækket hører til i den avancerede ende med QuadraDrive II, hvor en elektronisk traction control sørger for at fordele kræfterne til den aksel og de hjul, der har bedste greb i underlaget. Det gør terrænkørsel til en forholdsvis simpel sag, som selv uerfarne chauffører kan håndtere, blot de tænker sig om.

ESP er standard. De kraftige motorer betyder naturligvis også, at Jeep Commander er udstyret med tilsvarende bremser. Ønsker man mere sikkerhed, så kan bilen udstyres med et elektronisk anti-roll over system.

Når det gælder front-airbags, så er de af den variable type, der tilpasser sig kollisionens voldsomhed og fører eller passagerens vægt.

Udstyrsniveauet er højt i Commander og inkluderer startspærre, dæktrykskontrol, fjernbetjent centrallås, aircondition, fartpilot og eljusterbare sæder, samt CD-afspiller med RDS-radio og seks højtalere.

Jeep Commander er civiliseret, sammenlignet med de andre modeller i Chryslers Jeep-serie. Men med europæiske briller er den stadig lidt af en børste, der gerne kværner en pløjemark i ny og næ ? heldigvis.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065