Fornem kassevogn er blevet endnu bedre
Når man lægger summen af plusser og minusser fra kofanger til kofanger sammen, er der ingen kassevogne ? måske lige bortset fra søsterbilen Crafter fra Volkswagen ? der slår den nye Mercedes Sprinter.
Design, materialevalg og teknik går op i en i varebilssammenhæng usædvanlig høj enhed.
Mercedes har valgt bløde organiske former til fronten. Den store kofanger i sort plastic fortsætter som en bred ? og praktisk ? pynteliste hen ad siderne.
Selv bagenden har fået et designmæssigt løft og en stor Mercedes-stjerne lader ingen i tvivl om kassevognens fabrikat.
Rummelig
Inde i kabinen satte den gamle Mercedes Sprinter nye standarder. De har fået et markant ryk opad i den nye Sprinter. Designet er både visuelt og ergonomisk rykket endnu tættere på personbilerne. Faktisk overgår den nye Sprinter her mange personbiler.
De brede døre giver let adgang til den rummelige kabine. Sæderne er komfortable og det multijusterbare førersæde giver god rygstøtte til en lang arbejdsdag bag rattet og sikrer sammen med det justerbare rat, at langt de fleste kan få en optimal kørestilling.
Instrumentbordet domineres af en markant centerkonsol, med temperatur/klima-anlæg og CD/Radio (eller DVD/Navigation).
Mercedes har i lighed med konkurrenterne lagt sig i selen for at indrette kabinens muligheder som rullende kontor. Ud over hylder under taget og handskerum, er finder man en lille penneskuffe, dokumentbakke over instrumentbordet og et stort ?gemme? under passagersæderne.
Der er naturligvis også tænkt på chaufførens frikvarter, med store flaskeholdere i dørene og kombineret arbejds- og spisebord med kopholdere i ryglænet til det midterste sæde.
Instrumenteringen og betjeningen er let overskuelig og ergonomisk i top. Udstyrsmæssigt følger Sprinter pænt med. Fjernbetjent centrallås og elrudehejs er standard. Men bekvemmeligheder som el-justerbare og opvarmede sidespejle er ekstraudstyr.
Dieselkræfter
Den nye Sprinter har et bredt motorprogram. Mest interessant set med danske øjne er den 4-cylindre commonrail turbodieselmotor, der leveres i fire forskellige varianter fra 88 til 150 hk. Har man brug for flere muskler, kan Sprinter leveres med en 6-cylindret dieselmotor med en ydelse på 184 hk og et topmoment på 400 Newtonmeter. Alle dieselmotorer er udrustet med partikelfilter og opfylder emissionskravene efter Euro 4 standarden.
Sprinter kan også leveres med V6 benzin motor på 258 hk.
Den nye Sprinter leveres enten med en sekstrins manuel gearkasse eller et klassisk automatgear, da Mercedes har opgivet det automatiserede sekventielle gearskifte SprintShift..
Testbilens ? en Sprinter 311 CDI standard (akselafstand 3665 mm) ? 109 hk og 280 Nm vil formentlig række til de fleste brugeres behov. Kommer der læs på bliver motoren dog lidt kortåndet. Det kan høres i kabinen, hvor motorstøjen i pressede situationer er en af den nye Sprinters få svagheder.
Skal bilen køre med tunge læs eller trailer, så vil en kraftigere motorvariant være tilrådeligt.
Køreoplevelsen hører absolut til i den fornøjelige ende i den nye Sprinter. Køreegenskaberne er stadigt uovertrufne i klassen af store kassevogne, selv om konkurrenterne har lagt sig i selen. Bilen har en fin retningsstabilitet, styretøjet er velafstemt og giver en glimrende fornemmelse af kontrol i kurverne.
De personvognsagtige køreegenskaber og de kraftige commonrail motorer, har stillet kassevognsproducenterne over for nye udfordringer på sikkerhedsområdet.
SikkerhedHer var Mercedes i front med introduktionen af ESP som standard på den gamle Sprinter.
Den nye Sprinter er udstyret med Adaptive ESP. Adaptive ESP fungerer generelt som forgængeren, men der er tilføjet en sensor, der måler accelerationskræfterne i længderetningen. Det betyder, at stabilitetscomputeren kan beregne køretøjets totalvægt og tyngdepunkt. En ganske vigtig variabel faktor i dagligdagen for de fleste kassevogne. Dermed kan systemet tilpasse reaktionerne, hvis føreren er tæt på at miste kontrollen over køretøjet, til den last, som bilen slæber rundt på.
Dermed bliver den nye Sprinter bedre end forgængeren til at hjælpe chaufføren med at holde køretøjet på ret køl og kurs.
Der er forbedrede skivebremser på alle fire hjul. ABS-systemet er suppleret med EBV-systemet, der kompenserer for uens bremseunderlag ? eksempelvis hvis et eller to hjul kører på is og resten på tør asfalt. Dermed er en tidligere noget nær umulig katastrofeopbremsning blevet til en kontrollerbar affære.
På den passive sikkerhed er airbag til føreren naturligvis standard. Passagerairbag og gardinairbag kan tilkøbes som ekstraudstyr.
Er uheldet ude, så har Mercedes også tænkt på reparationerne. Plastik-kofangeren og ?pynte?-listen gør, at små uheld er ikke lig med en regning fra autolakereren. Til mere alvorlige kollisioner er fronten naturligvis designet med indbyggede deformations zoner, der udgør en vigtig del af sikkerheden for fører og passagerer.
Prisen har hidtil ofte været omfattende chassis og karrosseriskader, selv ved forholdsvis banale kollisioner. Derfor har den nye Sprinter fået en modulær opbygning af deformationszonen, som gør reparationer langt billigere.
Varerum
Den testede Sprinter ? der betragtes som standardudgaven og som formentlig bliver den mest solgte version - har en varerumskapacitet på ni kubikmeter. Volumenkapaciteten starter ved 7,5 kubikmeter i kompaktudgaven og slutter ved 17 kubikmeter i den længste version med højt tag. Dermed er der en Sprinter til snart sagt ethvert behov.
Nyttelasten starter lige under et ton i 3-tons modellerne og ligger typisk omkring 1,5 tons i 3,5-tons modellerne.
Adgangsforholdene til varerummet er glimrende. Selv i standardversionen er skydedøren i siden bred nok til at tage en europa-palle på tværs.
Der er store solide surringsøjer i bundpladen.
Prisen
Al den herlighed er naturligvis ikke gratis. Testbilen koster lige ved 280.000 kroner før moms. Det er i omegnen af 100.000 kroner mere end oplagte konkurrenter, som har introduceret nye og kraftigt forbedrede modeller på markedet i år.
Transport-Tidendes erfaringer med de nye kassevogne viser, at konkurrencen på kvalitet, komfort og design aldrig har været hårdere. Mercedes Sprinter er utvivlsomt den bedste kassevogn på markedet, men konkurrenterne er tæt på. Også umiddelbart tættere på end prisforskellen kan bære.
Men dér hvor Mercedes måske alligevel vinder slaget, er på kvalitetsfornemmelsen. Hvor konkurrenterne giver indtryk af et køretøj, som nok vil virke lidt slidt efter 150.000 kilometer, så vil Sprinter ? måske ? stadig være ung og vital.
Men det vil kun tiden vise.
-----