Skiftedag for lastbiler:
Den første oktober var en skelsættende dato i lastbilsindustriens historie – det var Euro4-dag.
Så har vi passeret den første oktober, der er skelsættende for hele lastbilindustrien, lastbilejere og ikke mindst olieselskaberne. Det var dagen for indførelsen af miljønormen Euro4, der har afgørende betydning på mange punkter for vejtransporten.
De skrappe miljøkrav for at kunne opfylde EURO4 normen har bl.a. betydet, at mange motorproducenter må tage afsked med ellers fint fungerende lastbilmotorer.
Eksempelvis forsvinder MANs legendariske V10 motor på 660 hk. Den er drivkraft i mange blokvognstrækkere verden over. Og afløseren er endnu ikke dukket op.
De nye MAN-motorserier slutter lige i øjeblikket ved 480 hk, hvis man vil have en EURO4 klassificeret motor. Går man et trin op og vælger en Euro 5 version af den samme motor, kommer man op på 540 hk. Men så er man ovre i SCR-katalysatorerne, der jo medfører, at der skal anvendes AdBlue.
Netop indførelsen af SCR-katalysatorerne betyder ændringer for hele transportsektoren. Lastvognsmotorer fra DAF, Iveco, Mercedes, Renault og Volvo skal alle benytte produktet AdBlue til EURO4 motorerne, ligesom alle V8 motorer fra Scania skal benytte AdBlue i Euro4.
Og så snart man kommer op på EURO5, skal stort set alle lastvognsmærker benytte AdBlue. Så fremover skal chauffører og vognmænd hele tiden være opmærksom på, om den lastvogn, de kører i netop nu, også skal AdBlue i tanken. Der er nemlig langt mellem tankstationer med produktet
-----