Hektiske lastbilimportører
Færdselsstyrelsen har valgt at give 10 procent dispensation også til parallelimportører i forbindelse med overgangen til Euro4 normen.
Lige siden kalenderen viste første oktober, har der været hektisk aktivitet hos lastbilimportørerne. Normalt hører man jo, at flere lastvognsproducenter har fjernet importleddet, men i tiden op til den første oktober, har man i hvert fald lige pludselig fundet ud af, hvem det er, der varetager importørfunktionen hos de forskellige lastvognsproducenter.
Sagen er nemlig, at der er masser af EURO3 klassificerede lastvogne, der ikke er blevet registreret inden udgangen af september måned. Vognene befinder sig på lagre, og mange er under opbygning. I den situation er reglerne sådan, at der kan gives dispensation til maks. 10 procent af mærkets indregistrerede lastvogne i de seneste 12 måneder inden skæringsdatoen.
Ansvaret for at få søgt om dispensationen ligger hos importøren, og det betyder, at parallelimportører, som der jo er en del af i Danmark, også er med i puljen hos den autoriserede importør. I forbindelse med de nye miljøkrav (Euro 4) har Færdselsstyrelsen dog givet udvidet dispensation til fabrikantens repræsentant således, at der som hidtil er givet dispensation op til 10 pct. af de foregående 12 måneders registreringer inden for et mærke. Derudover er der givet dispensation for parallelimportørers køretøjer med op til 10 pct. af de foregående 12 måneders registreringer, som den enkelte parallelimportør har foranlediget af det pågældende mærke.
For en parallelimportør medfører det at man f.eks. har kunnet få dispensation til ti lastvogne af et bestemt mærke, hvis parallelimportøren i de foregående 12 måneder har registreret 100 stk. af det pågældende mærke.
Hos Poulsen Biler ApS i Padborg siger man dog, at skæringsdatoen ikke har voldt problemer. Man har nået at få alle EURO3 lastvogne registreret inden udløbet af september måned.
-----