23948sdkhjf

Det usynlige modulvogntog

Hollandske erfaringer med modulvogntog viser at danske myndigheders bekymringer er solidt plantet i den blå luft.

Hollandske erfaringer med modulvogntog viser at danske myndigheders bekymringer er solidt plantet i den blå luft.



De færreste hollandske bilister har opdaget, at det tager ekstra tid at overhale de syv meter længere modulvogntog, som har deltaget i det storskalaforsøg, som slutter 1. november. Det hollandske vejvæsen har heller ikke brugt en eneste euro på ekstra asfalt i forbindelse med forsøget.

Når det gælder trafiksikkerheden, så viser de hollandske erfaringer heller ingen tegn på, at de 25,25 meter lange og op til 60 tons tunge vogntog, udgør nogen særlig trussel.

Tvært imod overgår fordelene forventningerne. Brændstofforbruget falder med 10 til 49 procent og trængslen på de overbelastede hollandske motorveje er blevet mindre.

En rapport fra det hollandske trafikministerium skønner, at 6.000 til 12.000 modulvogntog vil erstatte mellem 8.000 og 16.000 almindelige vogntog, hvis forsøget gøres permanent.

Overordnet set vil den markante reduktion i antallet af lastvogne desværre ikke batte alverden, fordi antallet af personbiler stiger. Men trængslen vil alligevel falde med op til 1,4 procent.

- Resultaterne af det hollandske forsøg er meget interessante og positive, og vi håber, at de danske trafikpolitikere nu vil studere rapporten og beslutte sig for det danske storskalaforsøg med start til næste år, udtaler DTL’s adm. direktør Erik Østergaard.

- Vi har ikke mindst noteret os, at modulvogntogene har kørt helt uproblematisk på tilkørselsvejene i op til 20 kilometers afstand fra motorvejsnettet. Det bør åbne for, at også det danske forsøg åbner for kørsel uden for motorvejsnettet på strategiske strækninger til Kalundborg, Herning og f.eks. Hanstholm, siger Erik Østergaard.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078