Transport et energiproblem
Transport- og energiminister Flemming Hansen mener, at transportsektoren udgør en særlig udfordring, som kræver en styrket indsats
Det fremgår af hans indlæg i går konferencen: Brint og brændselsceller til transport-formål: Hvordan, hvornår. Om transport sagde ministeren bl.a.:
Transportsektoren udgør dermed en helt særlig udfordring. Den skal vi møde ved både at styrke den fælles EU-indsats og indsatsen herhjemme.
På den korte bane er der teknisk set store muligheder for at forbedre bilernes energieffektivitet. Regeringen vil derfor i EU påvirke den teknologiske udvikling i en mere energieffektiv og miljøvenlig retning.
Vi vil bl.a. satse på en videreførelse og yderligere opstramning af EU's aftale med bilindustrien om øget energieffektivitet og nedsat CO2-udledning fra personbiler.
For nogle uger siden indviede jeg det nye maxifuel pilotanlæg på Danmarks Tekniske Universitet, hvor man anvender restprodukter som f.eks. halm til produktion af bioethanol.
Regeringen har store forventninger til den såkaldte 2. generations-teknologi, som giver løfter om at kunne producere biobrændstoffer billigere, mere miljørigtigt og med et langt mindre arealkrav end det sker i dag. Det er nødvendigt, hvis biobrændstoffer skal blive et reelt alternativ til olie i transportsektoren.
Det næste skridt i udviklingen bliver at opføre stor-skala-anlæg i Danmark. Her vil regeringens beslutning om at afsætte 200 mio. kr. til videreudvikling af teknologien være en markant indsprøjtning, der kan sikre et konkurrencedygtigt alternativ til olien.
På lang sigt skal der ske et skift i de primære energikilder over mod vedvarende energikilder som vind, sol og biomasse. Her kan brint få en central rolle, fastslog Flemming Hansen.
-----