Det klogeste skaktræk
I politik er man vant til den slags forskelle, men i andre professionelle sammenhænge er det ikke så selvfølgeligt, at der ikke kan udkrystalliseres klare argumenter, som alle kan blive enige om - i det mindste som grundlag for meningsudvekslingerne.
Derfor vækker det også undren mange steder, at så seriøse organisationer som DTL og ITD kan gå så meget forbi hinanden, at de ikke kan fastholde en fælles platform, når det gælder kommende samarbejdsorganisationer. ITD vælger HTS-A mens DTL forbliver i HTS-I.
For begge parter beklager nemlig det brud, der nu ser ud til at blive følgen. Både i København og i Padborg har man det samme ønske om at varetage medlemmernes interesse og styrke transportbranchens position. Begge steder ønsker man samling for at stå stærkere og øge sin synlighed og få styrke både økonomisk og politisk.
Men nu bliver det tilsyneladende fra hver sit hjørne, at kampen skal stå.
I 1999 tid, da FDE, som ITD hed dengang, fusionerede med Danske Vognmænd, der var det daværende navn for DTL, blev der netop lagt vægt på værdien af at tale med én stemme i forhold til ikke mindst det politiske system. Oprindeligt opererede man med to direktører for DTL ? én i Padborg og én i København, men den model blev afløst af en konstruktion, hvor ITD gik ind som en selvstændig forening under DTL.
Så selv om der blev lagt mange kræfter i at sikre en effektiv fusion holdt den oprindelige konstruktion ikke fuldt ud. Men man lavede en ny arbejdsdeling, som har fungeret indtil nu.
Lige så fornuftigt så det ud med samarbejdet med HTS. Her var ATL med som vognmandsarbejdsgiver, og her meldte DTL sig for et par år siden ind sammen med sine specialforeninger, herunder ITD, for at blive en del af et større fællesskab omkring interesse-varetagelsen. Det lignede et fornuftigt ægteskab, hvor arbejdsgiver-funktionerne og interesseorganisationen stille og roligt skulle smelte sammen til én handlekraftig enhed.
Men sådan gik det ikke. HTS blev splittet op i HTS-A og HTS-I. Uprofessionelt personfnidder, vrisser man i DTL, som aldrig har forvundet skuffelsen over, at den smukke kabale ikke gik op. Og som faktisk er villig til at give det endnu en chance.
I ITD følte man sig efter opdelingen i A?et og I?et mest tiltrukket af den klare transportrelevans, der rummes i A?et, som står for arbejdsgiverfunktion (I?et står for interesseorganisationen) og den klare transport-indflydelse, som man ser mulighed for i HTS-A.
DTL har derimod vægtet den størrelse og tyngde, som HTS-I - ikke mindst i kraft af den forventede fusion med Dansk Handels & Service - vil give, og hvor det bliver DTL, der skal levere transportekspertisen. En sådan ny organisation overgås kun af Dansk Industri. Men heri ligger samtidig, at vognmændenes overenskomst forbliver hos ATL, som er en del af AHTS ? indtil HTS-I og Dansk Handel og Service fusioner, hvilket stadig ikke er en realitet, men på forhandlingsstadiet.
Begge parter er overbeviste om, at de har valgt rigtigt. Den dårlige nyhed for medlemmerne er en ny turbulens inden for deres egne organisationer. Den gode nyhed er, at man i første omgang har undgået mudderkastning. Det åbner for fortsat samarbejde og udelukker ikke, at der senere kan komme en ny form for samling i transportbranchen.
Tiden vil vise hvem, der har taget det klogeste skaktræk på lang sigt. Men umiddelbart virker man mere rolig ved situationen hos ITD end hos DTL.
-----