ESP og 4X4 i centrum på IAA
HANNOVER - Der er ingen store modelnyheder på varebilssiden på IAA-messen. Mercedes fremviser den første 5-tons version af Sprinter, Volkswagen har medbragt en 4X4 konceptversion af Crafter.
Men udstillingerne er først og fremmest præget af de mange nye van-modeller, som er blevet introduceret i første halvår.
Men det blev især ESP (elektronisk stabilitets program), der kom til at spille hovedrollen op til messens åbning.
Mercedes introducerede som den første kassevognsproducent ESP som standard på den gamle Sprinter. Den nye Sprinter og søsterbilen Crafter fra Volkswagen er udstyret med den forbedrede ?Adaptive ESP?, der tilpasser sig til varebilens lastningsgrad.
Konkurrenterne er fulgt trop, men bortset fra Iveco (og her kun i Danmark og enkelte andre lande), så har de hidtil valgt at gøre ESP til en option.
?kunderne vil ikke betale for det og de store flådeejere beder om af få det pillet ud?, var i hovedtræk forklaringen.
Ford tog en kovending i ESP-spørgsmålet med meddelelsen om at ESP bliver standard fra 2007 på den nye Ford Transit. Dermed fjernede Ford en af de få knaster, der stod i vejen for at bringe Transit op på en favoritplads ved forskellige international og nationale kåringer.
Fords satsning blev promte belønnet for det trafikpolitisk rigtige valg, da en jury af internationale motorredaktører kårede Ford Transit som ?Van of the Year 2007? foran oplagte og stærke konkurrenter som Mercedes Sprinter/Volkswagen Crafter, Fiat/PSA?s Ducato/Boxer/Jumper og Iveco?s nye Daily.
Juryen begrundede valget af Transit med glimrende køreegenskaber, fornem ergonomi og komfort og et tæt samarbejde med eksisterende kunder og opbyggere.
Men formentlig afgørende for kåringen, var beslutningen om at gøre ESP til standard, selv om juryen ikke sagde det direkte i begrundelsen.
- Ved at tilbyde ESP som standard giver Ford et vigtigt bidrag til trafiksikkerheden, sagde juryen, der udtrykte bekymring over det høje antal ulykker med kassevogne.
-----