23948sdkhjf

Hvor er problemet

Svensk vognmandsfirma med danske rødder anvender linkvogntog mellem Sjælland og Sverige. Intet problem at køre med et linkvogntog siger Winnie Stoltze, der også kører med firmaets tre b-dobbeltvogntog

Svensk vognmandsfirma med danske rødder anvender linkvogntog mellem Sjælland og Sverige. Intet problem at køre med et linkvogntog siger Winnie Stoltze, der også kører med firmaets tre b-dobbeltvogntog



- Det er ikke noget problem at manøvrere rundt med et 25,25 meter langt 60 ton tungt modulvogntog, bestående af en treakslet trækker med en linktrailer, der er tilkoblet en standardtrailer.

Sådan siger Winnie Stoltze, der sammen med sin mand Jørgen Stoltze udvandrede fra Danmark for 12 år siden til den svenske by Gränna, og som har etableret en vognmandsforretning med speciale i transporter mellem København/Stockholm og Nordsverige.

Vognmandsparret fandt hurtigt ud af, at der skulle anvendes modulvogntog, hvis man skulle kunne konkurrere på de lange afstande, og i august 2004 stod den første treakslede trækker med Linktrailer samt en standardtrailer klar.

Behøver ikke bytte

- Vi var et af de første vognmandsfirmaer i Sverige som fik leveret en linktrailer gennem PNO i Helsingborg, siger Winnie Stoltze.

- Efter en tid fik vi også en forvogn-dolly-trailer kombination - også et 25,25 m modulvogntog, som vi dog ikke har mere. Vi ser en meget større fleksibilitet i Link-kombinationen. Vore transporter går mellem København og Stockholm for MAHE euro a/s i Taastrup, hvor Gränna netop ligger en køreperiode mellem disse byer.

- Chaufførerne behøver altså aldrig at bytte trækker. Skal en chauffør køre en tur, som en anden har startet, kobles der blot om. Det er f.eks. ikke muligt ved forvogn-dolly-trailer kombinationen, fortæller hun.

I dag råder Stoltze Äkeri over tre Volvo trækkere, alle treakslede med rigtig nordisk bogie, samt tre linktrailere, der alle er lejet hos PNO Sverige AB.

- Faktisk vil vi gerne have en linkkombination mere ud at køre, men det er ikke så nemt lige nu at få leveret en ny linktrailer siger Winnie Stoltze til Trans Inform

Meget let at manøvrere

Mange chauffører og vognmænd viger tilbage for at anskaffe sig linkkombinationer frem for de øvrige modulvogntogskombinationer. Med hensyn til manøvrering og kørsel med linkkombinationen, så er det ikke noget problem, siger en smilende Winnie Stoltze. Det er blot en udfordring. For at vise at hun mener det alvorligt, demonstrer hun sine chaufførfærdigheder ved at køre en tur rundt inde i Jönköping med en næsten ny Volvo FH 480, der er trækker i det 25,25 meter lange linkvogntog. På trods af de mange rundkørsler, der stort set har samme størrelse som dem vi kender i Danmark, kører Winnie Stoltze med en sikker hånd igennem med normal hastighed uden så meget som at være i nærheden af en eneste kantsten med den bagerste trailer.

Stabil vogntogskombination

- Jeg tog hele kørekortet for tre år siden og har siden kørt mange tusinde km med modulvogntog i hele Sverige fortæller hun.

Desværre hører jeg ofte om mange chauffører som bliver kede af det, når de har kørt et par dage med deres linktrailerkombinationer. Men det er nemt, og det går også fint om vinteren. Man skal også huske på, at det er den mest stabile vogntogskombination, ifølge de undersøgelser, som bl.a. Volvo har gennemført.

Den store fleksibilitet gør det til en unik kombination, slutter Winnie Stoltze, der oprindeligt kommer fra Lolland

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078