Efterlyser DIS-løsning for danske færger
Det drejer sig både om nye markeder i andre lande, udvikling af virksomheden fra færgerederi til transportvirksomhed, der tilbyder både færge- og trailertransport, eller om initiativer til styrkelse af turismen på de danske øer, sagde formanden Valter Merrild-Hansen, der også er direktør for Samsø Linien A/S
Han pegede på en række vigtige faktorer så som sikring af lige konkurrencevilkår med udenlandske rederier i forbindelse med bud på udliciterede færgeruter ? f.eks. gennem adgang til registrering i Dansk Internationalt Skibsregister og sikring af adgang til andre EU-landes nationale passagerfarter ved at åbne for pas-sagertransport for DIS-registrerede skibe mellem havne i Danmark
Modulvogntog
Samtidig lagde han vægt på sikring af fremtidige modulvogntogs adgang til trafikhavnene i Danmark med henblik på at fastholde balancen og samspillet mellem sø- og vejtransport samt sikring af konkurrencevilkårene mellem færger og broforbindelser gennem respekt for de politiske forudsætninger for prissætningen.
Valter Merrild-Hansen lagde endvidere vægt på fortsat forbedring af konkurrenceevnen gennem uddannelse af medarbejdere. F.eks. kunne anvendelse af officerer med kompe-tencer både inden for navigation og maskinteknik medvirke hertil.
Der er også mulighed for at integrere skibsassistenternes kompetencer inden for søsikkerhed med cateringper-sonalets servicekompetencer.
Bestyrelsen
Til bestyrelsen genvalgtes direktør Valter Merrild-Hansen (Samsø Linien A/S), adm. di-rektør Preben Wolff (Mols-Linien A/S), divisionsdirektør John Steen-Mikkelsen (Scand-lines Danmark A/S) og adm. direktør Mads Kofod (Bornholmstrafikken A/S).
Endvidere nyvalgtes direktør Thorkild Damgaard (HH-Ferries A/S) i stedet for direktør Richardt B. Pedersen (Ærøfærgerne A/S), som ikke ønskede genvalg.
Bestyrelsen konstituerede sig med Valter Merrild-Hansen som formand og Preben Wolff som næstformand. Formand for foreningens forhandlingsudvalg blev John Steen-Mikkelsen.
-----