23948sdkhjf

CMP ? rekordernes holdeplads

Det er kun få måneder siden CMP kunne slå dørene op for et helt nyt domicil i Københavns Havn på Containervej, hvor man har fået samlet tropperne og har direkte udsyn til det egentlige: skibe, containere.

I den forbindelse pegede General Manager Marketing & Business Development Arnt Møller på, at forventningerne til det tættere samarbejde personalegrupperne imellem sammen med effektiv kundebetjening og en generel vinderstemning, var at det tilsammen kunne resultere i fremgang. Og i dag kan han konstatere plus over næsten hele linjen ? og ikke mindst målt i mængder er fremgangen massiv.

Omsætningen med bygge- og anlægsmaterialer, cement og sand skød stærkt i vejret. Der håndteredes således 29 procent mere bulk gods i havnen end sidste år i alt 1,6 mio. tons er gået over kajerne i CMP.

Også omsætningen af nye biler og containere havde en rigtig god vækst. Antallet af håndteret nye biler på bil og bane er steget med hele 38 procent til i alt 220.000 styk. Containerhåndtering viser også fine stigningstakter således at der i de første 6 måneder blev håndteres 90.500 TEUS svarende til en stigning på 17 procent i forhold til samme periode sidste år.

Ro/Ro siden (Nordö) drøner også derud af: Stigning var på 15 procent


Aviskrigen

Som en kuriøsitet kan nævnes, aviskrigen med de mange nye gratisudgivelser sætter sit præg på importen af papir: Den steg med 105 procent

Når det gælder passagertransport er tallet er stabilt, men ruten København-Swinoujscie har fået 20 procent flere passagerer, men ruten København-Malmö jo er indstillet efter Øresundsbroen.

Stigningerne i tons var for flydende bulk 6 pct., tørbulk, 29 pct. og øvrigt gods 14 pct. ? i alt var det for halvåret 2006 tale om 8,2 mio. tons.

Også på bilområdet er det fart over felt i CMP

Citroën, Fiat, Alfa Romeo og Suzuki er nye bilmærker i Malmö, og det betyder, at CMP skal håndtere yderligere 30.000 nye biler om året. Det betyder, at CMP er blevet Nordens største havn for nye biler - og i Malmö accellererer omsætningen af biler stadig.

Samlet håndterede CMP i årets første seks måneder 220.000 biler eller 38 procent flere end i samme periode sidste år.

Stor appetit

De mange biler skyldes dels en storrussisk appetit efter Toyota-biler, dels en nyetablet bilterminal, Motortransport, oplyser CMP

Hvor det før var de store firhjulstrukne Toyota Land Cruiser?er, de luksiøse udgaver af Camery- og Lexus-mærket, der blev sendt til Rusland, er det nu et bredt sortiment af Toyotas biler ? f.eks. også Toyota Corolla og Avensis.

CMP oplever, at den russiske import har været så overvældende, at Toyota har været nødt til at bruge opstillingspladser uden for sit eget terminalområde.

Den nyetablerede Motortransport præger også omsætningen. Virksomheden har fået flere bilmærker siden flytningen fra Trelleborg og dækker siden 1. september 2006 Sverige med Citroën samt Suzuki og fra oktober også Fiat og Alfa Romeo. De ny mærker omfatter godt 20.000 biler, hvor Citroën tegner sig for hovedparten.

- For CMP svarer det fremover til håndtering af yderligere 30.000 biler på årsbasis, fordi CMP efter ankomsten med skib laster en del af bilerne til en efterfølgende togtransport.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063