Lønsom transport med bane
At der kan tjenes penge på godstransport med jernbane redegøres der for i en artikel i bladet Samferdsel nr. 6, 2006. To forskere, T.C. Askildsen og O. Eidhammer ved Transportøkonomisk institutt i Oslo har set på de tidligere driftsresultater i NSB (Norske Statsbaner) og det herfra i 2001 udskilte aktieselskab CargoNet.
I sit første selvstændige år, 2001, startede CargoNet med et underskud på 160 mio. NOK, der imidlertid i årsrapporten for 2005 er vendt til et overskud på 17 mio. NOK, en forbedring på 38 mio. NOK i forhold til 2004.
Omsætningen for hele CargoNet-koncernen, der også omfatter CargoNet AB i Sverige, var i 2005 på 1.423 mio. NOK. Foreløbig er det dog kun den norske del, der bidrager til det gode resultat, idet den svenske virksomhed havde et underskud på 29 mio. NOK. Baggrunden for denne økonomiske forbedring er bevidste strategiske valg, prioriteringer og omstruktureringer, der gennem de sidste to år har forøget CargoNets transport af lastbærere i Norge med 30 procent
Rangering røvede tidPrimært har man helt opgivet traditionel befordring af vognlastningsgods til fordel for transport af lastbærere i form af containere, veksellad og løstrailere i heltog. Vognladningskundernes manglende villighed til at betale stigende omkostninger bl.a. for det tidsrøvende rangerarbejde gjorde, at man kun konkurrerede med søtransport, men uden at kunne tilbyde søfartens forholdsvis lavere fragtpriser.
Man satsede derfor på at blive konkurrencedygtig med vejtransport, hvor betalingsvilligheden er højere. Det forudsatte et koncept med en kortere transporttid. Heltog i pendulfart mellem de større byer og de reducerede laste- og lossetider med intermodale lastebærere muliggjorde strategien. Således tilbyder Arctic Rail Express på strækningen Oslo?Narvik (via Sverige) en transporttid på 27 timer.
Mellem Oslo og Narvik er der i luftlinie ca. 1.000 km eller det samme som fra Taulov til den italienske grænse, hvor transporttiden er mere end 48 timer. Mellem Oslo og Bergen udbydes 6 daglige afgange med en transporttid på under 8 timer. Hertil kommer, at især befordring af løstrailere er i vækst, hvilket synliggør konkurrencen med vejtransporten.
ResultatansvarNedlæggelsen af vognladningstransporten har medført en reduktion på medarbejdersiden fra 2000 til 800 personer. Til gengæld har man på materielsiden bestilt yderligere 300 nye bærevogne med ekstra 100 i option. De tidligere vognladningskunder får enten deres transportbehov dækket med vejtransport eller af mindre nicheoperatører. CargoNet har derimod ikke oplevet en øget konkurrence fra nye store operatører.
Den norske konklusion er derfor, at privatiseringen ikke i sig selv synes at udgøre en forudsætning for ændringer. Det afgørende er i højere grad, at man har en organisationsform, der indebærer resultatansvar, og at det er muligt at opnå et positivt resultat.
Rettidige transporter
Forskelle i industristruktur gør dog, at man ikke nødvendigvis kan overføre principper, der har vist sig vellykkede i Norge, til andre lande. Et princip synes dog mere universelt, nemlig det at sikre kunderne rettidige transporter. Herved skabes den gode cirkel af trafikkvalitet som forudsætning for et trafikunderlag, der kan føre til stadig øget godstilstrømning osv.
-----