Vejtrafikken vil gå helt i stå
Køerne på vejene omkring de store byer, særligt i Hovedstadsområdet, er vokset markant i de senere år, og enhver, der i dag for eksempel kører over Fyn på motorvejen, kan mærke en meget tættere trafik end tidligere. Det gælder for eksempel også i Trekantsområdet, hvor Vejlefjord-broen er en flaskehals, påpeger DTL, hvis direktør Erik Østergaard vurderer:
- Fremtidens trafikkaos er allerede begyndt. Og det har voldsomme konsekvenser for transporterhvervets muligheder for at bringe varer ud ? og dermed konsekvenser for virksomheder og forretninger i Danmark
KæmpetabTrafikforskerne forudser, at vejtrafikken herhjemme vil sande til, og at 2025 tabet i arbejdstid på vejene koste 30 mia. kr. pr. år, og at det i 2030 bliver det så vanskeligt for pendlerne at nå på arbejde, at samfundet vil miste tre gange så mange penge på trafikkøer og tabt arbejdstid, som i dag
Uforusigelige forsinkelserFor vognmændene er udsigten til trængselsproblemer i den store stil ikke ny. DTL har længe advaret om, at det bliver sværere at få varerne frem og peger at, COWI allerede i 2004 kom med en rapport om trængselsproblemerne i Hovedstadsområdet, og dér lød trængselsomkostningen på knap seks mia. kr.
- Det tal er betydeligt højere i dag. Kravet til al varetransport i dag er klart: Distributionen skal ske hurtigt, og varerne skal komme til tiden. Begge dele - og især det sidste bliver mere og mere umuligt, som vejnettet stopper til, vurderer DTL
-----