23948sdkhjf

Vejtrafikken vil gå helt i stå

Køerne på vejene omkring de store byer, særligt i Hovedstadsområdet, er vokset markant i de senere år, og enhver, der i dag for eksempel kører over Fyn på motorvejen, kan mærke en meget tættere trafik end tidligere. Det gælder for eksempel også i Trekantsområdet, hvor Vejlefjord-broen er en flaskehals, påpeger DTL, hvis direktør Erik Østergaard vurderer:

- Fremtidens trafikkaos er allerede begyndt. Og det har voldsomme konsekvenser for transporterhvervets muligheder for at bringe varer ud ? og dermed konsekvenser for virksomheder og forretninger i Danmark

Kæmpetab

Trafikforskerne forudser, at vejtrafikken herhjemme vil sande til, og at 2025 tabet i arbejdstid på vejene koste 30 mia. kr. pr. år, og at det i 2030 bliver det så vanskeligt for pendlerne at nå på arbejde, at samfundet vil miste tre gange så mange penge på trafikkøer og tabt arbejdstid, som i dag

Uforusigelige forsinkelser

For vognmændene er udsigten til trængselsproblemer i den store stil ikke ny. DTL har længe advaret om, at det bliver sværere at få varerne frem og peger at, COWI allerede i 2004 kom med en rapport om trængselsproblemerne i Hovedstadsområdet, og dér lød trængselsomkostningen på knap seks mia. kr.

- Det tal er betydeligt højere i dag. Kravet til al varetransport i dag er klart: Distributionen skal ske hurtigt, og varerne skal komme til tiden. Begge dele - og især det sidste bliver mere og mere umuligt, som vejnettet stopper til, vurderer DTL

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063