IAA: Nye europæiske satsninger
Amerikanske Caterpillar er også på vej ind på det europæiske marked for rene lastbilmotorer. Cat er netop nu i fuld gang med at lancere sin nye rene motorserie ACERT i Europa. De nye ACERT-motorer er specielt kendetegnet ved hverken at skulle anvende SCR-katalysator (der kræver AdBlue) eller EGR (udstødningstilbageførsel). Det gør motorerne meget interessante, fordi men ved EGRløsningen altid har et stort behov for at få varmen holdt nede og samtidig skal motorerne sædvanligvis oftere serviceres. Tilsvarende er det også rart at være fri for at skulle tanke AdBlue, for at kunne overholde miljønormerne. Caterpillar ser imidlertid ud til at have fundet den gyldne ? eller i Cats tilfælde: den gule løsning (Cats motorer er som bekendte gule). Acert løsningen er i grundtræk, en løsning, hvor man styrer indsprøjtningen og forbrændingen så det bliver helt optimeret og samtidig har man en løsning med flere turboladere samt et partikelfilter. Partikelfilteret skal renses for hver ca. 300.000 km, det kan dog klares uden at man behøver at afmontere filteret.
Bruges i FinlandI Europa anvender den finske lastvognsfabrik SISU samt busfabrikken Van Hool i Holland, allerede Cats motorer. På nuværende tidspunkt er der produceret mere end 425.000 ACERTmotorer, som kører i lastvogne i bl.a. USA, Canada, New Zeeland, Australien med flere lande, og alle steder har man udelukkende gode erfaringer med motorserien. Hos Caterpillar siger man at der findes lastvognsproducenter, som taler om en global motor, den er vi hos Cat nok de nærmeste til at kunne kalde vores motorserie. ACERT findes som lastbilmotor i fire størrelser C7, C9, C13 og C15. C15 har en effekt på mere end 600 hk og vil være at finde i SISU kraftigste lastvognsserie.
PEMA i Europa
Den tyske udlejningskoncern PEMA holdt pressemøde på IAA, hvor geschäftsführer Werner König gjort det klart, at PEMA er på vej ud i hele Europa. Werner König ridsede situationen op for de fremmødte, PEMA er i dag i Tyskland, Tjekkiet, Slovakiet, Schweiz, Rumænien og Polen. Men det slutter ikke mere. Også lande som Frankrig er interessante og inden for de næste to til tre år, vil man også være på plads i vore nabolande Sverige i Finland. PEMA er forskellige fra andre udlejningsvirksomheder ved blandt andet at rette fokus mere på kundens behov og tilpassede løsninger frem for udlejningsmateriellet, sagde Werner König.
TopkaraktererPEMA startede som udlejningsvirksomhed i det små i 1976 med udlejning af materiel til DDRs Deutrans. Siden er udviklingen løbet meget stærkt. I dag råder PEMA over 11.000 rullende enheder over 12 ton, fordelt på 3700 lastvognstrækkere, 800 lastvogne med opbygninger, 5000 trailere samt 1500 trailere og påhængsvogne fordelt på tankvogne, kemitankvogne, silotankvogne og specialkøretøjer. På en intern tysk undersøgelse blandt udlejningsvirksomheder i Tyskland, var PEMA den eneste udlejningsvirksomhed, der fik topkarakter for alle punkter. De to punkter som ikke udløste points hos konkurrenterne var områderne egne værksteder og døgnet rundt service.
-----