Stærkt marked bag udstillerrekord på IAA-messen
- Vi har haft lovende drøftelser med Scania og mener, at der er en gunstig basis for forhandling. Vi ser mulighed for store synergieffekter ved en sammensmeltning de to virksomheder, der grundlæggende har samme baggrund, sagde formanden for MAN?s bestyrelse Anton Weinmann.
Han nægtede at kommentere en eventuel overtagelse af den svenske konkurrent, trods storaktionærerne Wallenberg-familiens og Volkswagens afvisning af MAN?s købstilbud dagen forinden.
Weinmann lod dog forstå, at MAN bestemt ikke betragtede sagen som afsluttet, men snarere som lige begyndt.
Udstillerrekord
IAA-messen kan denne gang friste med hele 1526 forskellige udstillere. En rekord som ligger 11 procent over niveauet på messen i 2004. Messen åbnede for offentligheden torsdag 21. september og slutter 28. september.
Baggrunden for den store udstillerinteresse er den store aktivitet i transport- og logistikbranchen, som har givet fyldte ordrebøger hos producenter af lastvogne, varevogne, trailere og påhængsvogne og de øvrige producenter af materiel og kommunikations og IT-værktøjer, som udgør forudsætningen for landevejstransportens ubetingende succes.
Lastvognssalget er i vækst over det meste af kloden. Markedet for lastvogne over 6 tons udgjorde sidste år næsten 2,1 mio. enheder. Heraf blev mere end hver fjerde solgt i Nordamerika (577.000 enheder), der er det største enkeltmarked i verden. Ganske tankevækkende indtager Kina andenpladsen med 512.000. Markedet i Asien fraregnet Kina aftog 342.000 enheder, mens Europa tegner sig for 363.000.
Det europæiske marked faldt fra 354.000 enheder ved årtusindeskiftet til 307.000 enheder i 2003, hvor udviklingen vendte. Den europæiske lastvognsindustri forventer at salget topper i år ved godt 380.000 enheder.
- Salget i Europa i år ligger syv procent over det forventede niveau. Det har været hjulpet på vej af bortfaldet af Euro3 motorerne og indførelsen af Euro4 og Euro5 motorerne, samt indførelsen af den digitale fartskriver. Men selv om prognoserne viser et lidt lavere salg i 2007, så vil det stadig ligge pænt over niveauet for 2005, konstaterede Anton Weinmann, MAN.
Miljø og sikkerhed
Mens det er småt med regulære modelnyheder til det europæiske marked på lastvognssiden på IAA-messen, så var lastvognsfabrikkerne enige om at fremhæve de teknologiske landvindinger, som industrien har virkeliggjort med de mest miljøvenlige dieselmotorer til dato og bedre sikkerhed.
MAN fremhævede den nye D26 commonrail motor i Euro4 og Euro5 versioner og den nordamerikanske pendant MAXXFORCE, der overholder den såkaldte EPA 2007 standard. MAN?s har valgt en kombination af EGR (exhaust gas recirculation) og MAN?s PM-KAT (katalysator) for at opfylde Euro4 standarden. Euro5 motorerne anvender som konkurrenterne SCR-teknologien, som kræver tilsætning af af Urea (AdBlue).
- Udviklingen på Euro5 motorerne er langt fra slut. På længere sigt tvivler jeg på, at AdBlue-teknologien kan stå alene, når vi skal producere motorer, som opfylder afløseren for Euro5-standarden. Her vil det være nødvendigt at kombinere SCR og EGR-teknologierne, sagde vurderede Dr. Schaller, MAN.
Mens MAN?s skepsis over for AdBlue stadig er synlig, så tøvede man ikke med at erklære SCR-teknologiens succes hos konkurrenten DaimlerCrysler.
- Blue-Tec (der er DaimlerCryslers navn for AdBlue/SCR) har betydet, at vi kan levere den reneste dieselmotor i verden, når det gælder emissionen af NOx og sodpartikler. Vi har allerede solgt 33.000 lastvogne med Blue-Tec 4 og Blue-Tec 5 motorer. Salgstal, der viser at satsningen på SCR-teknologien var korrekt ? både i dag og i fremtiden, sagde Andreas Renschler, der er ansvarlig for lastvogns- og bus divisionerne i DaimlerCrysler AG.
Han fremhævede også Mercedes nye power shift gearkasse, der er en automatiseret sekventiel transmission.
- Kombinationen af power shift og Blue-Tec giver op til seks procent i brændstofbesparelser, sammenlignet med en Euro3-lastvogn, fortalte Andreas Renschler.
DaimlerCryslers indsats på trafiksikkerheden blev også fremhævet.
- Automobilindustrien har gennemført enorme forbedringer inden for sikkerhed og miljø i de sidste årtier. I 1970 blev 21.000 mennesker dræbt i trafikken i Tyskland. I 2005 var det tal 5.400. Det er stadig 5.400 for mange, men det er kun en fjerdedel af tallet for 35 år siden. Industrien har en væsentlig andel i den positive udvikling med introduktionen af stadig bedre og mere sikre køretøjer. Når det gælder kommercielle køretøjer er DaimlerChrysler fortsat med i front. Blandt andet fordi vi har kunnet drage nytte af de teknologier som afstandmålere (ATC), stabilitetsprogram (ESP) og forbedrede bremseassistener, der oprindeligt er udviklet til personvogne, sagde bestyrelsesformanden Dieter Zetsche.
Andreas Renschler samlede tråden op i sit indlæg.
- Vi har kørt 100 millioner testkilometer med 1.000 testlastvogne. Resultatet er mere end markant. Antallet af ulykker reduceres til det halve på de køretøjer, som er udrustet med vores nuværende Mercedes-Benz ?safty package? og de skader, der sker når uheldet er ude, reduceres med 90 procent, sagde Andreas Renschler.
En stor del af sikkerhedsteknologierne på DaimlerCryslers lastvogne er hentet fra koncernens personvognsprogram. Men når det gælder miljøteknologierne, så går udvekslingen nu den anden vej.
- I dette efterår vil vi begynde at markedsføre Mercedes-Benz E-klasse 320 BlueTec i USA, fortalte Dieter Zetsche.
Brasilliansk baghåndVolkswagen, der er storaktionær i Scania, havde ingen kommentarer til MAN?s appetit på den svenske lastbilfabrik.
Men påfaldende brugte Volkswagen-koncernens ledelse mange kræfter på at præsentere den nye Constellation lastvogn, der produceres i Brasilien. Påfaldende fordi Constellation ikke markedsføres i Europa. Men det bliver måske lavet om, hvis Scania får nye ejere, og Volkswagen ikke længere risikerer at konkurrere med sig selv.
-----