Ingen løsning for lufttrafik over Sibirien
På det seneste mødtes EU med de russiske forhandlere ved et stort udbasuneret møde i Finland den 9-10 september, og her havde mange håbet på et gennembrud.
Det håb blev gjort slemt til skamme.
Njet, njet ? og atter njet!
Forud for mødet var der ved tidligere forhandlinger aftalt, dels at den russiske brandskatning af overflyvninger over Sibirien skal bringes helt til ophør i 2013. Dels har EU fra sin side lagt stor vægt på, at man også burde nå til enighed om en gradvis afvikling af det enestående fænomen, der ikke kendes fra andre steder i verden. Det var håbet, at man allerede fra 2006 eller i hvert fald fra 2007 kunne trappe afgifterne ned, så de var helt væk i 2013. Det drejer sig immervæk om anslået 300 millioner US dollars pr år, indkrævet af Aeroflot som et skalkeskjul for ?kommercielle aftaler mellem luftfartsselskaber?.
WTO-krav
Så stor vægt har EU lagt på sagen, at man har tilkendegivet, at dens løsning er en forudsætning for EU?s tilslutning til Ruslands anmodning om optagelse i verdenshandelsorganisationen WTO.
Alligevel endte det seneste møde som en klar fiasko for EU?s finske formand: Ikke blot vil Rusland nu ikke længere bekræfte 2013 som endegyldig slutdato, dels vil man overhovedet ikke drøfte en aftrapningsplan for afgifterne!
Kortere ruter
Der er nu endnu én chance i den finske formandsperiode for en forhandlingsløsning. Ellers bliver det op til Tyskjland at føre sagen videre i et stadigt køligere klima.
Det er beregnet, at de europæiske luftfartsselskaber vil kunne spare stort i tid og penge ved at flyve de kortere ruter mellem Europa og Asien via de nye polarruter. Og denne besparelse ønsker russerne tydeligvis at beholde deres betragtelige del af..
-----