23948sdkhjf

Ny Ford pick-up

STOCKHOLM ? Skandinavisk motorpresse fik i sidste uge et lille kig på den nye Ford Ranger, der som forgængeren produceres i samarbejde med Mazda på en fabrik i Thailand.

Den nye Ranger er netop blevet introduceret på det britiske marked, og derfor var præsentationseksemplaret ? inklusiv rat i den forkerte side - hentet i England.

Der er tale om en helt ny model, med nyt design af karosseri og interiør.

Motoren er en 2.5 liters Duratorq commonrail diesel fra Ford, som giver den nye Ranger flere kræfter end forgængeren. Ydelsen er 143 hk og drejningsmomentet på 330 Nm giver et komfortabelt kraftoverskud til den højere lastekapacitet på den nye Ranger - træk af en trailer (op til tre tons plus Rangers egen løfteevne på en ton).

Det er lykkedes Ford at reducere motorstøjen i kabinen betydeligt. Til gengæld bliver det lettere at høre vindstøjen, der som en kort testtur viste, er overraskende kraftig, når man tager i betragtning, at karrosseriet er helt nyt.

Interiøret er både blevet pænere og mere ergonomisk.

Ford hævder, at køreegenskaberne er blevet forbedret i den nye Ranger. Testbilen viste dog en markant tendens til understyring, når bilen blev presset i kurverne. Uanset om der var træk på to eller fire hjul.

Ford ? og Mazda ? har valgt en klassisk 4X4 drivlinie, med en lille gearvælger til valget mellem tohjulstræk og 4X4 i henholdsvis høj og lav udveksling. Gearkassen har fem fremadgående gear.

Ved 4X4 låses udvekslingen mellem for- og bagaksel automatisk.

Ladet er hævet seks centimeter i siderne og samtidig er surringsøjerne placeret lavere, hvilket skal give bedre og mere robuste surringsmuligheder.

Ford Motor i Danmark forventer at kunne markedsføre den nye Ranger i løbet af efteråret eller ved indgangen til 2007. Selv om Ranger produceres i tre karrosseriversioner (Regular Cab (2-sæder), Super Cab (5 sæder), så vil kun Double Cab-versionen (5 sæder) blive markedsført i Danmark.

Danske priser og udstyrsniveau er endnu ikke fastlagt.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094