23948sdkhjf

Ny luksusudgave af Renaults flagskib

Magnum VEGA tilgodeser chaufførerne, der fra næste år skal til at opholde sig mere i lastvognenes førerhuse

Magnum VEGA tilgodeser chaufførerne, der fra næste år skal til at opholde sig mere i lastvognenes førerhuse



(Lyon) Renault Trucks lancerer nu en ny Limited Edition-udgave af Renault Magnum. Den nye udgave tager blandt andet højde for det faktum, at mange chauffører fra en gang i løbet af 2007 vil komme til at bo op til et døgn mere hver uge i deres lastvogne.

Samtidig vil de nye forlængede hvileregler medføre, at chaufførerne skal have noget at foretage sig, når de holder og venter på at kunne køre igen.

Ingen kan sove i 11 timer hver nat.

Og selv om der måske går halvanden time med at spise og gå i bad, så vil det stadig være få, som kan udnytte de resterende 9,5 timer til at sove i. Derfor bliver det nødvendigt med muligheder for at kunne se fjernsyn, sætte en dvd på og se en film, eller måske at kunne benytte en spillekonsol.

Det kan man i den nye Renault Magnum med tilnavnet VEGA.

Vognen har fået en hel ny indretning af førerhuset. Specielt sovekabinen og passagersiden er fuldstændig blevet ommøbleret. Renault har indrettet det sådan, at den øverste køje stadig går ud i et. Den kan så slås op, hvis man gerne vil have frit til loftet i hvilehjørnet.

Den nederste køje er ændret, så man kan køre passagersædet i en bue ind fra normal position og om til, at man kan sidde med siden til bagvæggen i førerhuset.

Multifunktion

Oppe over chaufførens arbejdsplads sidder et stort LCD fladskærms TV, der kan forskydes og drejes ind mod sovekabinen, så man f.eks. kan ligge i den øverste køje og se tv eller film. Sidder man i passagersædet kan skærmen også drejes, så den passer.

Lige bag førersædet har man lavet et stort skabsarrangement, kaldet en multifunktionsenhed, hvor der bl.a. er skab med jalousilåger ud mod den nederste køje. Skabet indeholder garderobe og muligheder for at stuve chaufførens ting. Her passer det sådan, at der kan trækkes en bordplade ud fra arrangementet, så kan man sidde dér og samtidig f.eks. se tv eller spille.

Passagerstolen er udformet så den kan vippes meget bagover og derved give en komfortabel stilling, når man skal se tv. I hjørnet af skabsarrangementet er der lavet en åbning, der passer til termokanden.

Når der er behov for, at nogen skal ligge i den nederste køje, stikker de blot benene ind under skabsarrangementet. Det skal dog siges, at førerhuset er tænkt som et udpræget single-driver førerhus. Det er fyldt med små finesser og har et rigtig flot betræk med behagelige farver.

Udefra kan man kende Magnum VEGA på tre blå lamper næsten midt på taget og et nyt mere fremhævet emblem lige under forruden. Det store Renault-emblem i fronten er også illumineret med blåt lys. I bagenden er der kommet et nyt og moderne designet baglygtearrangement, alt sammen med LED-lys.

Hos Renault Trucks forventer man at sælge ca. 100 stk. af den nye VEGAmodel i 2007.


En voksen model

Renault Magnumserien er ikke nogen årsunge. Serien blev lanceret helt tilbage i 1991 som AE og blev i 1992 opdateret, hvor den fik navnet Magnum. I 1993 kom der en light version, og i 1994 kom den prestigefyldte Magnum med V8 motor.

Så i 1996 skete der igen en opdatering. Der kom nyt interiør og motoren opfyldte EURO2 normen. Næste step var i år 2000, hvor E-Techmotorerne blev introduceret i EURO3. To år efter blev der lavet en relancering af Magnum med et nyt stærkt design og nyt interiør. Det holdt til sidste år, hvor der kom en total opdatering af Magnum-serien med ny chassisramme, motor og gearkasse fra AB Volvo-Gruppen samt bagaksler fra Arvin Meritor, hvor stort set kun førerhuset fortsatte.

I begyndelsen af dette år blev DXi 13 motorserien introduceret, så Magnum kan opfylde såvel EURO4 som EURO5 normen. Siden introduktionen i 1991 er der produceret mere end 100.000 Renault Magnum lastvogne, og alene inden for det sidste års tid er der produceret mere end 13.000 stk.

Chaufføren er vigtig

Hos Renault Trucks i Lyon tager man det som udtryk for en stor kundetilfredshed med serien.

- Selvfølgelig sælger vi lastvogne til vognmænd, men VEGA-serien er helt klart til chauffører og selvkørende vognmænd, der kører langture, fastslog vice president for Marketing hos Renault Trucks, Dane Boulenger,ved præsentationen i Lyon.

Chaufføren er vigtig i dag,og det betyder, at der vil være krav om mere og bedre førerkomfort i fremtidens lastvogne.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094