23948sdkhjf

Nedbygget påhængsvogn skræddersyet til maskintransport

I dag står dyrebare maskiner under tag, når de transporteres, men når man laster maskiner med kraner er det vigtigt, at overbygningen let kan fjernes. Det lever denne måneds køretøj fra NJ-Maskintransport op til

I dag står dyrebare maskiner under tag, når de transporteres, men når man laster maskiner med kraner er det vigtigt, at overbygningen let kan fjernes. Det lever denne måneds køretøj fra NJ-Maskintransport op til



Den tid er forbi, hvor man står og dækker dyrebare maskiner af med pap og plast for at transportere dem på åbne køretøjer. Det går bedst når de står under tag, som for det meste er en presenning.

Men ofte er det et stort problem at kunne adskille overbygningen på en trailer eller en påhængsvogn, så man lige kan komme til at løfte maskinen ind over siden. Mange gange må dyrebare produktionsmaskiner bakses ud fra en fabrikshal for derefter at skulle løftes ombord på en lastvogn og transporteres til en ny destination. Det sker også tit, at der ikke er så meget plads, at man kan komme til at løfte så højt, at det er nok at skubbe taget frem, som man kender det fra moderne gardintrailere.

Mange gange skal man lige løfte maskinen ind fra siden, hvor den lige kan svæve hen over bunden. Det betyder, at såvel taget som den langsgående overligger skal være væk.

Her ligger udfordringen for opbyggeren. At lave det sådan, at længdevangen i toppen kan skubbes over til søsteren i den anden side med almindelig menneskekræfter.


Virkelig store

NJ-Maskintransport A/S i Ormslev har faktisk tre trailere og en påhængsvogn, der mestrer den disciplin.

Den første trailer blev leveret for otte år siden og gør det stadig godt. I begyndelsen af 2005 blev det dog besluttet, at man ville have en ny påhængsvogn med gardinopbygning, der skulle køre bag efter de store kranvogne.

Når man taler om virkelig store lastvognskraner, optager kranen ofte hele lastvognens kapacitet, og der er derfor ikke plads til hverken at have et lad eller en sættevognsskammel. Den type kranvogne må så i stedet have en påhængsvogn, der kan tilkobles, når man skal kunne flytte godset på landevej.

God løsning

Vognmand Torben Jensen havde i forvejen en helt åben treakslet påhængsvogn. Som nævnt er det bedst med en lukket vogn ved transport af dyrebare maskiner, så derfor bestilte transportfirmaet i Ormslev en ny lavtbygget treakslet påhængsvogn med en overbygning, der let skulle kunne åbnes for læsning med kran ind ad siden.

Valget faldt på en Kel-Berg påhængsvogn fra Lastas-koncernen, hvor hele opbygningen over ladbunden blev fremstillet af PLK Karosseri A/S i Hedensted.

For at holde lastehøjden nede og den indvendige højde så stor som mulig, valgte man at få påhængsvognen leveret på hjulstørrelsen 205/65 R 17,5. Det betød, at den indvendige højde er over 3,00 meter.

Løsningen blev god, selv om påhængsvognen blev forsinket, og der måtte ændres lidt hist og her.

- Vi er godt tilfredse med påhængsvognen, der lige har rundet etårsdagen, siger de to brødre, Roland og Torben Jensen.

- Den fungerer efter hensigten og overbygningen er funktionel. Man åbner gardinsiden, trykker på en knap så stativet ude på forsmækken ved hjælp af to luftcylindre hæver sig op til vandret position, hvorefter gardinsiden køres frem på stativet. Så er hele siden fuldstændig blotlagt. Tilsvarende med presenningen i taget. Den køres også langt frem. Herefter kan de højre længdevange i toppen skubbes over til den venstre og påhængsvognen er nu helt åben mellem bagsmæk og forsmæk, fortæller brødrene.

Holdere ruster

Eneste kritikpunkt på Kel-Berg påhængsvognen er holderne til skærmene, de er begyndt at ruste alvorligt. Så der skal snart gøres et eller andet. Belastningsmæssigt er den også på toppen.

- Den klarer punktbelastning uden at svaje siger vognmand Torben Jensen, der ofte kører med påhængsvognen efter sin fireakslede Scania-kranvogn.

Inde i forsmækken har PLK lavet plads til værktøj, løfte- og baksegrej og under begge sider er der monteret værktøjskasser, så pladsen er brugt helt op.

I bunden er der selvfølgelig rigeligt med surringsmuligheder. Det er simpelthen et must for at kunne udfører transporter med tunge maskiner, at de kan spændes forsvarligt fast under transporten.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094