23948sdkhjf

Krav til vognmandsvirksomhed

I Danmark har vi som udgangspunkt fri etableringsret. Man kan drive den type virk-somhed, man ønsker, og virksomheden kan, som vi gennemgik i forrige udgave af Trans Inform, drives i selskabsform efter eget valg - der er endda mulighed for at opfinde sin egen selskabsform.

I Danmark har vi som udgangspunkt fri etableringsret. Man kan drive den type virk-somhed, man ønsker, og virksomheden kan, som vi gennemgik i forrige udgave af Trans Inform, drives i selskabsform efter eget valg - der er endda mulighed for at opfinde sin egen selskabsform.



Som det nok er de fleste læsere bekendt, gælder der inden for vognmandsbranchen sær-lige regler som skal opfyldes for at drive godskørsel for fremmed regning, og den frie etableringsret er inden for denne branche ikke total. Reglerne administreres af Færdsels-styrelsen, som er en institution under Transport- og Energiministeriet.

Med hjemmel i lov om godskørsel er der i bekendtgørelse 2005-01-05 nr. 10 om godskør-sel fastsat de eksakte krav, der stilles til driften af vognmandsvirksomhed. Grundlæggende kan kravene opdeles i fire punkter: 1) Krav til faglige kvalifikationer 2) Krav til økonomien 3) Krav om ingen restancer til det offentlige 4) Krav til vandel og god skik. Indledningsvis skal det bemærkes, at reglerne alene gælder for godskørsel for fremmed regning. Såfremt en virksomhed har egen transportafdeling, er der ikke de samme krav. Godskørsel for fremmed regning defineres af Færdselsstyrelsen som "kørsel mod betaling med gods i en lastbil eller et vogntog, hvor godset ikke tilhører eller på anden måde er knyttet til den regi-strerede bruger af bilen." Kørslen må kun være en hjælpefunktion i forhold til virksomhe-dens samlede aktiviteter.

Faglige kvalifikationer

Er virksomheden personligt drevet, skal indehaveren opfylde nogle krav til faglige kvalifika-tioner, og i selskaber er det den ansvarlige leder, der skal opfylde kvalifikationskravene. Kravet er, at man inden for de seneste 10 år har gennemgået et af Færdselsstyrelsen godkendt kursus. Kursuset har følgende punkter, som nærmere kan studeres i bilaget til bekendtgørelsen; Borgerlig ret, handelsret, arbejdsmarkeds- og sociallovgivningen, skatte-lovgivningen, virksomhedsledelse i erhvervsmæssig og finansiel henseende, markedsad-gang samt tekniske og driftsmæssige forhold.

Der er mulighed for at blive fritaget for kravet om kursus, hvis det kan dokumenteres, at ansøgeren de seneste 5 år har været ansat som overordnede funktionær i en godstrans-portvirksomhed. Stillinger som kunne opfylde disse krav kunne f.eks. være; kørselsleder, godsdisponent med passende ansvarsområde, økonomisk ledelse m.v. Man er dog ikke fritaget for prøven, som skal bestås for at bevise ansøgerens færdigheder i ovenstående emner.


Økonomiske krav

Som noget ganske særegent er der særlige krav til sikkerhedsstillelse/egenkapitalen i for-bindelse med drift af vognmandsvirksomhed. Der kræves for de første to tilladelser, at egenkapitalen er 150.000 kr., eller at der stilles sikkerhed i form af bank- eller forsikrings-garanti. For hver yderligere tilladelse skal der stilles sikkerhed/ dokumenteres egenkapital for yderligere 40.000 kr. Egenkapital er virksomhedens aktiver såsom varelager, inventar, kassebeholdning m.v. fratrukket virksomhedens gæld. Som det fremgår af vores seneste artikel er kapitalkravene til anpartsselskaber 125.000 kr., og der kræves dermed kun, at der indskydes yderligere 15.000 kr. for at de særlige krav er opfyldt.

Såfremt de økonomiske krav ønskes opfyldt via egenkapitalen, kræves der erklæring afgi-vet af statsautoriseret eller registreret revisor. Erklæringen skal afgives på en særlig blan-ket, der kan hentes på Færdselsstyrelsen hjemmeside. Der vil for virksomheder, der har haft drift, være mulighed for at dokumentere egenkapitalen via selskabets seneste årsrap-port.

Det er i forbindelse med virksomhedsetablering vigtigt at bemærke, at kapitalen (125.000 kr. i ApS og 500.000 kr. i A/S) kan indskydes via såkaldt apportindskud. Dette kunne f.eks. være friværdi i bil, hus, et maleri eller andet af økonomisk værdi.

Restancer til det offentlige

Der kan ikke udstedes tilladelse, hvis der henstår betydelige restance til det offentlige. I en personlig drevet virksomhed gælder dette for ejeren, mens det i selskaber også gælder for den fysiske person, der faktisk og vedvarende som ansvarlig leder forestår virksomhedens godskørsel.

I loven er betydelige restancer fastsat til beløb i størrelsesordenen 50.000 kr. eller derover, og det er i den forbindelse uden betydning, hvor denne gæld stammer fra. Færdselsstyrel-sen indhenter i denne forbindelse oplysninger hos SKAT, Kommunen og Centralregistreret for Motorkøretøjer.


Vandel og god skik

Det sidste krav, der skal være opfyldt, for opnåelse af tilladelse er vandel og god skik. Vandel og god skik er ikke håndfaste begreber, og denne betingelse kan kaldes en op-samlingsbestemmelse med det formål at undgå personer, som ikke er værdig til at opnå tilladelse.

Færdselsstyrelsen nævner på deres hjemmeside, at de indhenter straffeattest og evt. domme af relevans, hvilke kan bevirke, at der ikke meddeles tilladelse. Dette kunne f.eks. være domme for smugleri, spirituskørsel eller andet, der kan have indvirkning på driften af vognmandsvirksomhed. Når det strafbare forhold efter et stykke tid er forældet, vil tilladel-sen imidlertid kunne opnås.

Derudover skal man som ansøger sandsynliggøre, at man vil være i stand til at drive virk-somheden på forsvarlig måde og i overensstemmelse med god skik inden for branchen. I denne forbindelse nævnes blandt andet som en hindring for at opnå tilladelse, at man tidli-gere er gået konkurs med en vognmandsvirksomhed, og at konkursen ikke er undskylde-lig. Såfremt man i en længere periode har drevet ulovlig vognmandsvirksomhed, vil det også være vanskeligt at opnå tilladelse.


Når tilladelsen er i hus

Færdselsstyrelsen har fastsat regler og vilkår for tilladelsen til at drive vognmandsvirksom-hed, og man kan derfor ikke blot læne sig tilbage i stolen, når tilladelse er i hus. Tilladelsen skal i original medbringes under kørslen og på forlangende forevises til myndighederne. Færdselsstyrelsen fortolker denne regel således, at en lastbil ikke kan deles mellem to virksomheder, og der kan kun udstedes én tilladelse pr. bil.

Herudover skal man som vognmand sikre, at køre- hviletidsbestemmelserne til stadighed overholdes, at ansatte får overenskomstmæssig løn, samt at lovpligtige forsikringer er teg-net m.fl. Reglerne og vilkårene for tilladelsen er flere end nævnt her, og de fremgår af tilla-delsens side 2 og 3, som det anbefales, at man nøje studerer, således at tilladelsen ikke mistes. Slutteligt skal det bemærkes, at tilladelse bortfalder, såfremt der indgives begæring om betalingsstandsning, konkurs eller ved fratræden af den godkendte ansvarlige leder.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078