23948sdkhjf

Fremtidssikret EURO5 lastvogn med fornuft

Actros med 600 HK V8 motor har et fornuftigt Ad-Blue og dieselforbrug. Powershift gearkassen er med til at holde brændstofforbruget i ave

Actros med 600 HK V8 motor har et fornuftigt Ad-Blue og dieselforbrug. Powershift gearkassen er med til at holde brændstofforbruget i ave



Forbruget ser bedre ud end på den tidligere lastvogn, som Johnny Gravesen kørte med. Det er konklusionen efter mere end 20.000 kms kørsel med den nye Mercedes Actros 2560 BlueTech 5, der både er den første Mercedes Actros med 600 hk V8 motor i EURO5 udførelse og den første med den nye meget roste Powershiftgearkasse.

- Den kører helt fantastisk siger Johnny Gravesen, der er tredje generation i den midtjyske vognmandsfamilie bag firmaet Brdr. Gravesen ApS i Ejstrupholm.

- Der skal i dag rigtig meget til for at få mig over i et andet mærke, siger han uden omsvøb til Trans Inform.

Brdr. Gravesen har ellers været trofaste Scania- og Volvo-kunder i mange årtier.

- Jeg har afprøvet vognen under næsten alle køreforhold, både som landevejstrækker ved kørsel på Sverige, hvor der er lange bakker med gode stigninger, og ved kørsel her hjemme med tippeladsgods.

Mest tipgods

Johnny Gravesen har to trailere at vælge imellem: en ny 50 m3 tippeladstrailer og en rundtipper til asfalt.

- I asfaltsæsonen køres der rigtig meget asfalt, og der ligger totalvægten altid så tæt på 48 ton som muligt, siger Johnny Gravesen.

På de første 22.000 km har den EURO5 klassificerede Mercedes Actros kørt 2,66 km pr. liter brændstof, og dertil kommer et forbrug af AdBlue på 2,2 procent af brændstofforbruget.

Brdr. Gravesen ApS råder over 10 trækkende enheder og et antal påhængskøretøjer, som fortrinsvis udfører transporter af tipgods. Desuden har vognmandsfirmaet et enkelt vogntog der kører fast på Skandinavien og en trækker, der kører indenrigs trucking.

Når valget sidste gang faldt netop på en EURO 5 klassificeret Mercedes, var det for at være fremtidssikret mod blandt andet kommende miljøzoner. Samtidig vil der også fortsat efter den første oktober være en besparelse på Mauten ved kørsel i Tyskland, set i forhold til en EURO 4 klassificeret lastvogn.


Egen AdBlue tank

For ikke at løbe tør for AdBlue har Brdr. Gravesen hjemme i Ejstrupholm fået opstillet en 1000 liter tankcontainer, og det virker for mit vedkommende fint, siger Johnny Gravesen. Om gearskiftet siger han:

- Det skifter rigtig fint, og den treakslede trækker kan også køre uden for fast vej. Den kører ekstrem godt i terræn. En egenskab som Johnny Gravesen tilskriver kombinationen af den store motor med den gode sejtræksevne og PowerShift gearkassens gode skiftemønster.

Gearkassen er i princippet en almindelig 16 trins gearkasse med et automatiseret og computerstyret gearskifte samt en robotbetjent koblingspedal, der er forsynet med nogle særlige egenskaber, nemlig en speciel kravlefunktion plus en friløbsfunktion, som er med til at forbedre brændstoføkonomien.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08