23948sdkhjf

De små presses af de store

Vognmand Palle Damkjær, Taulov, tog kampen op mod en af landets store transportvirksomheder. De var gået for vidt, mente han.

Vognmand Palle Damkjær, Taulov, tog kampen op mod en af landets store transportvirksomheder. De var gået for vidt, mente han.



Palle Damkjær hævdede, at DFDS Roland Munch havde misligholdt en indgået aftale, og han vandt. Han fik fri proces, hvilket han er glad for, for - som han siger - ellers havde han ikke haft råd til at fortsætte sagen.

Sagen drejer sig - nok engang - om de kørselsaftaler, store transportvirksomheder indgår med mindre vognmandsvirksomheder. Og om aftalernes betingelser, herunder varighed - eller uopsigelighed - der er nøgleord i den aktuelle sag.

Aftalerne, der ofte er yderst kortfattede, tager sjældent højde for forskellige situationer undervejs. De stipulerer i hovedtræk kun den aftalte kilometer- eller timepris for et minimum af kilometer i en bestemt periode, ventedøgnspenge, plus hvem der betaler færge-, tunnel-, bropenge samt Maut. Og så er det som regel oplyst, i hvor lang tid aftalen skal være gældende (varighed) samt om kilometer-prisen er fast i perioden eller til forhandling, og i givet fald hvor ofte.

Der er sjældent noget om eksempelvis oliepris eller andre udefra kommende ekstraudgifter.

Baggrunden

En sådan enkel kørselsaftale indgik vognmand Palle Damkjær med DFDS Roland Munch A/S i marts 2003. Baggrunden for samarbejdet var kort fortalt, at Damkjær på det tidspunkt arbejdede på sjette år for Wrist Europa i Aalborg. Selskabets kørselsaktiviteter var blevet overtaget af DFDS Roland Munch A/S, og vognmanden i Taulov blev nu af sine gamle samarbejdspartnere opfordret til at fortsætte samarbejdet.

- Jeg var også dengang helt sikker på min holdning til DFDS Roland Munch, siger Palle Damkjær, i dag til Trans Inform: - Jeg ønskede ikke at køre for dem - de var for store.

Men det lykkedes alligevel mine gamle samarbejdspartnere at overbevise mig om, at det i princippet var ligegyldigt, hvem der betalte regningerne.

Tre års varighed

- Jeg indvilligede efter nogen tid i at fortsætte, og skrev en kørselsaftale med de betingelser, jeg mente var rimelige, og fik besked om, at aftalen var accepteret. Den indeholdt også en klausul om en årlig prisforhandling og aftalevarighed på tre år. I den periode skulle jeg ifølge aftalen køre minimum 15.000 km om måneden.

- Men samarbejdet blev en kort fornøjelse, fortsætter Damkjær. - Allerede 16 måneder efter underskrift - det vil sige i juli 2004 - gik det galt.

- Orla Hansen, DFDS Roland Munch fortalte mig, at jeg var Danmarks dyreste vognmand og sagde, at hvis jeg ville køre for dem i fremtiden, skulle det være til de priser, de plejede at betale.

Anlagde sag

- Jeg mente, at en aftale var en aftale. Og når der var en underskrevet aftale, kunne den ene part ikke bare komme og diktere en ny pris. Diskussionen spidsede til, og resultatet blev, at de forsøgte at fryse mig ud ved at lade mig stå uden kørsel.

- Sommeren 2004 anlagde jeg sag med et erstatningskrav på 1,8 millioner kroner for de tyve måneder, der manglede på treårs-kontraktens garantikørsel.

- Sagen blev fra byretten henvist til Vestre Landsret, der efter sagsfremstillingen fra begge sider, tilkendegav, at retten ville dømme DFDS Roland Munch til at betale mig et beløb på 292.885,17 med tillæg af procesrenter. Man skulle ikke betale det fulde beløb, eller kroner 1,8 millioner, fordi der på kørselsaftalen stod, at "varigheden var tre år". Der skulle ifølge dommeren i stedet have stået "uopsigelig i tre år", hvis jeg skulle gøre mig forhåbninger om at få det fulde beløb, eller 1,8 million kroner, siger Palle Damkjær.

Det kan ikke være rigtigt

Palle Damkjær har lært af sagen. - Jeg har ikke planer om at indgå flere kørsels-aftaler med DFDS Roland Munch. - De er så store, at de mener, de er i stand til at presse priserne hos de vognmænd, der er afhængige af kørsel for dem, og det kan ikke være rigtigt, at de selv kan bestemme priserne. Det kan ikke være rigtigt, at det kan foregå på den måde, slutter Damkjær, der har været beskæftiget i transporterhvervet siden 1956! Og nu er klar til at gå på pension.

DFDS Roland Munch

Orla Hansen, DFDS Roland Munch, har fået forelagt artiklen til gennemsyn. Han siger:

Palle Damkjærs udlægning er langt fra det, vi kan genkende. Ellers har jeg ingen kommentarer.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063