23948sdkhjf

Har olieselskaberne lurepasset?

Der er stadig langt mellem AdBlue-tankene - til gengæld er der ikke lang tid til den første oktober, hvor EURO 4 normen træder i kraft

Der er stadig langt mellem AdBlue-tankene - til gengæld er der ikke lang tid til den første oktober, hvor EURO 4 normen træder i kraft



Vi nærmer os hastigt den første oktober, hvor den nye og strenge EURO 4 miljønorm træder i kraft for nye lastvogne, og det betyder, at der bliver brug for produktet AdBlue til mange nye lastvogne.

Faktisk er det sådan, at kun MAN og Scania er i stand til at levere store motorer, som ikke kræver AdBlue, og motorstørrelsen for den type motorer slutter for begge producenters vedkommende ved præcis 480 hk.

Samtlige motorer fra alle konkurrenterne samt MAN-motorer og Scania-motorer med mere end 480 hk skal uden undtagelse benytte AdBlue for at opfylde EURO 4 normen.

Samtidig er der mange som vil springe Euro 4 over og gå direkte til EURO5, og her er der ingen vej udenom. Der skal alle lastvognsmotorer uanset størrelse og mærke anvende AdBlue.

Det sidste nye inden for området er, at man i Nordamerika nu også vil benytte løsningen med SCR-katalysatorer, som behøver AdBlue for at fungere. Det sker for at kunne klare den næste hårde miljøgrænse, og løsningen vil også blive taget i anvendelse på person og varevogne med dieselmotorer. Så produktet AdBlue er nok kommet for at blive mange år frem i tiden - selv om både MAN og Scania indtil for et års tid siden hævdede, at de kunne konstruere motorer med EGR (udstødningstilbageførsel), som kunne klare EURO4. Men EGR-løsningen slutter som nævnt lige under de 500 hk.


Hvad med distributionsnettet

Her kommer så det store spørgsmål: Hvor langt er olieselskaberne kommet med distributionsnettet. Der er nemlig ikke mange tankstationer, der i dag fører AdBlue.

I løbet af de næste par år vil vi opleve masser af chauffører og vognmænd, som med deres nye lastvogn pludselig kører tør for AdBlue.

Hvorfor er olieselskaberne ikke længere fremme? Ja spørgsmålet står hen i det uvisse. Måske har de ikke troet på, at der bliver et stort behov, og måske tror de stadigvæk ikke særlig meget på det. Det koster selvfølgelig også noget at opbygge et net og udbygge tankstationerne, så de har nødvendige standere med AdBlue.

Vi har lavet en lille statusrundspørge til olieselskaberne for at få en oversigt over nettet.

Statoil

Hos Statoil A/S siger afdelingschef i Transport Energi Salg Morten Schleef, at olieselskabet p.t. har anlæg i Padborg, ved fragtcentralen i Randers og er i gang med at etablere et AdBlue-anlæg i Skandinavisk Transport Center i Køge. Endvidere er man positiv over for tanken om at etablere et anlæg i Danmarks Transport Center ved Vejle.

Kuwait IDS

Hos Kuwait Petroleum (Danmark) A/S IDS & Transport siger markedschef Søren V. Fledelius til Trans Inform:

- Den 1. oktober nærmer sig med raske skridt, og dermed også behovet for at kunne tanke AdBlue. Vi har været lidt afventende med implementeringen af AdBlue anlæg på vores netværk, idet vi med interesse har fuldt udviklingen nøje, og dermed også hvilken størrelse efterspørgsel, vi har kunnet forvente, og ikke mindst hvornår. Internationalt har vi etableret AdBlue anlæg på en række af vores IDS anlæg rundt om i Europa (bl.a. Sverige, Tyskland, Spanien, Frankrig og Belgien). Vi er nu ved at lægge sidste hånd på den endelige Europæiske plan for, hvor vi vil etablere AdBlue anlæg, herunder også i Danmark.

- Det er således endnu for tidligt at oplyse de enkelte placeringer. Jeg skal dog understrege, at vi via vores samarbejdspartnere er i stand til at leverer AdBlue til vores kunder på deres private adresse, og som nævnt, vil vi i løbet af efteråret også være på plads med AdBlue anlæg på et udvalg af vores stationer, hvor Padborg naturligvis vil være en placering.

Markedschefen slutter af med at informere om, at der på Transportcentrene i Cargo Syd og Sæby, hvor IDS er repræsenteret, er ved at blive etableret AdBlue anlæg. De to omtalte Transportcentre vil være klar med salg af AdBlue i november måned.

Shell

Markedschef hos A/S Dansk Shell, Henrik Dehn siger: - Vi har allerede et anlæg i Padborg og vi er i gang med planlægningen med henblik på at få etableret AdBlueanlæg på STC i Køge, Cargo Syd i Nr. Alslev, DTC i Vejle og ved anlægget i Sæby.

Markedschef hos Hydro Jesper Skogstad siger til Trans Inform; - Vi er klar i Køge (STC Ølby), og Padborg er driftsklar. Jeg har anmodet direktør Henry Dyrlund, DTC, Vejle om at speede processen op med etablering at et anlæg på DTC. Og så er vi, selvfølgelig, i stand til at levere til vore kunder på deres hjemmeadresse i dunke. Herudover vil vi omkring første oktober åbne vort anlæg lige ud til E45 i Sdr. Borup (ved Randers Fragtcentral). På dette anlæg vil der også blive adgang til AdBlue. Ligeledes forventes der etableret AdBlue salg fra vort anlæg i Ilbro ved Hirtshalsmotorvejen, afkørsel Hjørring Ci dette efterår.

OK

- OK er også med på AdBlue-trenden og har allerede et anlæg i gang på Lejrvejen 12 i Padborg, og vi forventer at sætte et mere i gang på STC i Køge, siger Henrik Guldmann fra selskabet. Desuden har OK 1000 liters IBC'er på lager i Aarhus. Disse containere kan sendes med fragtmand direkte ud til kunden.


Hvad med resten af landet

Man kan altså hurtigt konstatere, at der foreløbig kun vil være mulighed for udskænkning af AdBlue ved motorvejsnettet på Sjælland og i den østvendte side af Jylland. Hvad med den øvrige del af landet. Tja, der må man nøjes med selv at have tanke der hjemme, som kan dække behovet indtil nettet bliver mere fintmasket.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062