Lastbilmesse i Hannover
De store lastbilfabrikker fremhæver de teknologiske syvmileskridt inden for miljøvenlighed og trafiksikkerheden
Den tunge ende af europæiske bilindustri har netop nu travlt med at færdiggøre de imponerende messestande i messecenteret i Hannover, hvor den store messe for erhvervskøretøjer IAA Hannover åbner for offentligheden på torsdag.
Producenterne gav allerede i dag pressen en forsmag på de mange nyheder og trends, som præger branchen.
DaimlerCrysler kom først. Bestyrelsesformand Dr. Dieter Zetsche startede med at konstatere, at DaimlerCrysler-koncernen fortsat var verdens største producent af erhvervskøretøjer, men også i front, når det gælder teknologien.
- Automobilindustrien har gennemført enorme forbedringer inden for sikkerhed og miljø i de sidste årtier. I 1970 blev 21.000 mennesker dræbt i trafikken i Tyskland. I 2005 var det tal 5.400. Det er stadig 5.400 for mange, men det er kun en fjerdedel af tallet for 35 år siden. Industrien har en væsentlig andel i den udvikling med introduktionen af stadig bedre og mere sikre køretøjer. Når det gælder kommercielle køretøjer er DaimlerChrysler fortsat med i front. Blandt andet fordi vi har kunnet drage nytte af de teknologier som afstandmålere (ATC), stabilitetsprogram (ESP) og forbedrede bremseassistenter, der oprindeligt er udviklet til personvogne, sagde Dieter Zetsche.
Men der er også eksempler på, at teknologiudvekslingen går den anden vej.
DaimlerChrysler fremhævede de nye Euro4 og Euro5 motorer, der anvender SCR-teknologien til at mindske udledningen af skadelige stoffer.
DaimlerCryslers BlueTec (SCR/AdBlue-teknologi) vil sammen med den nye powershift gearkasse (automatiseret sekventielt gearskifte) betyde brændstofbesparelser på op til 10 procent. BlueTec alene sparer angiveligt op til 6 procent.
- Vores erfaringer med BlueTec og det faktum , at også vores konkurrenter har valgt SCR-teknologien til deres lavemmisionsmotorer, viser satsningen på SCR-teknologien var rigtig, sagde chefen for DaimlerChryslers lastvogns- og bus divison, Andreas Renschler.
DaimlerCryslers præsenterer flere nyheder på messen. Ud over det nye PowerShift gearskifte fremviser koncernen en ny konceptversion af flagskibet Actros – den såkaldte Actros SpaceMax – som Andreas Renschler ikke tøvede med at kalde ’et rummelighedens mirakel’.
DaimlerChryslers japanske datterselskab Fuso har netop startet serieproduktionen af en særlig EcoHybrid version af Cantor-lastvognen. Det er angiveligt den første serieproducerede lastvogn, som kombinerer en konventionel brændselsmotor med el – en løsning, som hidtil kun er set på ganske få personvogne.
Årets IAA-messe har udstillerrekord med over 1500 virksomheder på udstillerlisten
-----