23948sdkhjf

Benyt også modsatte vognbane

HTS-A foreslår at vende trafikken på de hårdest belastede vejbaner i myldretiden for at komme trængselsproblemerne til livs. Kø-spild koster en virksomhed over to millioner

HTS-A foreslår at vende trafikken på de hårdest belastede vejbaner i myldretiden for at komme trængselsproblemerne til livs. Kø-spild koster en virksomhed over to millioner



De voldsomme trængselsproblemer på især i hovedstadsområdet har store konsekvenser. En af HTS-A’s medlemsvirksomheder har beregnet sine direkte omkostninger som følge af kødannelserne til 2,25 millioner kroner årligt. Og dette er alene udgiften til løn, brændstof og overarbejdsbetaling med videre som direkte konsekvens af, at virksomhedens vogne holder i kø.

HTS-A i Region Sjælland og Hovedstaden er aktuel med en ny trafikplan for den østdanske infrastruktur, som HTS-A kalder en fremtidssikret vision for trafikinvesteringerne i Østdanmark med mange forslag til forbedringer af fremkommeligheden. Blandt de mest nytænkende forslag er erhvervslivets ønske om reversible kørebaner ved de større indfaldsveje til København.

- Mange europæiske storbyer åbner udadgående vejbaner til den indadgående myldretrafik om morgenen og omvendt om aftenen. Vi kunne godt tænke os noget lignende i hovedstadsområdet,” siger næstformand Lars Christiansen, HTS-A Hovedstaden og peger på, at vejtrafikken næsten er fordoblet gennem de seneste 20 år, samtidig med, at prognoser viser, at privatbilismen vil stige med ca. 2 pct. om året og godstransporten med ca. 6 pct. En yderligere stigning i vejtrafikken på blot 3,2 pct. vil medføre en stigning i den kritiske trængsel på hele 28 pct., anfører HTS-A afdelingen.

Eksperter har dog allerede skudt med skarpt på ideen om reversible vejbaner, som efter deres mening ikke rigtigt kan praktiseres på de danske veje, som de ser ud nu

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112