23948sdkhjf

DTL: Nej til tysk mautregning

Kombinationen af en klækkelig forhøjelse af den tyske vejskat og indførelsen af statsstøtte til tyske vognmænd vækker vrede i Dansk Transport & Logistik.

Vognmandsorganisationen finder det helt urimeligt, at danske vognmænd skal være med til at betale for den tyske stats kompensationsordning til tyske vognmænd. Samlet set har de tyske vognmænd udsigt til en årlig saltvandsindsprøjning på 600 mio. euro.

- DTL finder det forkasteligt, hvis mauten nu sættes op og yderligere belaster transporterhvervene. Det er særligt problematisk for det danske transporterhverv, dels fordi vi ikke har nogen alternativer til at køre gennem Tyskland, dels fordi vi jo ligger på ?toppen af Tyskland? og derfor kører mange kilometer på ?det lange led? nord-syd, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

- Men helt galt er det, hvis pengene går mere eller mindre direkte i tyske vognmænds lommer. På udtalelser fra de tyske transportorganisationer er det tydeligt, at det lige netop er dét, der er planen. At man i Tyskland nu kalder en dieselrefusion for en dieselbonus gør ingen forskel. Det er og bliver diskriminerende over for blandt andre danske vognmandsvirksomheder, siger Erik Østergaard.

Kommissionen godkender

DTL har tidligere bidraget til at stikke en kæp i hjulet for de tyske planer om konkurrenceforvridende statsstøtte til tyske vognmænd via henvendelser til EU-Kommissionen, der har bremset flere kompensationsforslag fra Tyskland.

Ifølge DTL følger Kommissionen nøje de tyske planer om at indføre en såkaldt dieselbonus, men venter på officiel notifikation fra Forbundsregeringen i Berlin.

EU-Kommissionen har dog allerede godkendt de tyske planer om en sænkning af vægtafgiften og en støtteordning til finansiering af miljøvenlige lastvogne ? der udgør omkring 250 mio. euro af den samlede kompensationsordning til de tyske vognmænd.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078