Vi er tilfredse med regulariteten
:?Vi skal herved meddele, at SK995 København-Beijing var annulleret den 29. august.
SK996 Beijing-København er annulleret i dag den 30. august. Årsag: Tekniske problemer.?
?Vi skal herved meddele, at følgende afgange er annulleret: SK5092 Shanghai-København den 6. september. SK5091 København-Shanghai den 7. september.?
Det er bare nogle af de mange meldinger fra SAS Cargo, som ikke vil være ukendte for fragtfolk. Der er nok få, der gemmer dem. Men det må blive til en anselig stak i løbet af et år..
Domino-effektAlligevel finder SAS ikke, der er nogen ko på isen:
- Vi er meget tilfredse med regulariteten ved vore 11 fly af typen Airbus A330 og A340, siger man i SAS International, der har ansvaret for driften på disse langruter.
- Fra starten af året til udgangen af august har vi haft seks uplanlagte tekniske hændelser, der har øvet indflydelse på vores trafik. Senest i august, hvor et Airbus A330 fly strandede i New York med behov for et motorskift, som det tog nogle dage at effektuere. Ellers viser vores statistik, at regulariteten ved denne flyflåde er på 99 procent ? og det kan vel dårligt blive bedre.
- Problemet er imidlertid, at når ét fly går ud af produktion i en periode, rammer det som en domino-effekt en række ruter, hvor de fly, der skulle være på plads, ikke er der som planlagt. Og det kan give det i vore øjne falske indtryk, at der er flere problemer, end der egentlig er.
Vi søger alternative veje..
For SAS Cargo betyder aflysninger ekstra belastninger med at finde alternative veje for fragten.
- Når en intercont flyvning bliver aflyst, omdirigerer vi så meget af fragten som muligt, så den når frem via andre ruter. Den senere tids aflysninger af SK intercont skyldes delvist planlagte vedligehold og dels uforudsete hændelser. De uforudsete hændelser havde vi selv sagt gerne været foruden, men vi har mulighed for at finde alternative ruter for fragten, og dermed mindske risikoen for forsinkelser for kunderne, siger Ulrik Marschall, SAS Cargo?s kommunikationschef.
- Intercont trafikken er vigtig for SAS Cargo, da hoveddelen af vores forretning kommer fra disse ruter. Netop derfor har SAS Cargo gennem de senere år komplementeret kapaciteten på passagerfly med blocked-space aftaler på fragtfly fra udvalgte flyselskaber og på udvalgte ruter. Når en intercont flyvning bliver aflyst, omdirigerer vi så meget af fragten som muligt, så den når frem via andre ruter.
SAS Cargo har i dag blocked-space aftaler med andre selskaber på ruterne Gøteborg-Hong Kong-Gøteborg, Gøteborg-Osaka-Gøteborg, København-Shanghai-København, New York-Oslo, Chicago-Oslo, and København-Chicago-København.
-----