Det går forrygende ??.
Udvidelsen af EU i maj 2004, nyinvesteringer i infrastruktur i blandt andet Tyskland og noget så banalt som bedre vejkontrol i Polen, hvor der før herskede anarki på køre-hviletidsområdet, har skabt usædvanligt gode vækstbetingelser for færgetrafikken her til lands. - Når vi betragter det samlede billede af overfarten mellem de to Øresundsbyer, er det lastbiltrafikken, der hævder sig bedst,
Og mens fremgangen kan betegnes som gældende for alle aktører i industrien, falder det i øjnene, at bestemte korridorer alligevel løber af med sejren som godsruter, der kan karakteriseres som best performing.
En sådan rute er Scandlines? forbindelsen mellem Gedser og Rostock.
Kommunikationschef i Scandlines, Gert Jakobsen, siger:
- Vi er næsten blevet slået omkuld af den vækst, der har været på Gedser-Rostock overfarten. I hele 2005 steg omsætningen med 22 procent, mens den i 2006 til dato er øget med 20 procent.
- Fremgangen skyldes hovedsageligt de nye EU-landes tilkomst og ikke mindst egen vækst, men også at vi har ændret konceptet på ruten. Vi havde tre færger på ruten, to store og en lidt mindre. Så satte vi nye motorer i de største, - og så kunne de sejle væsentligt hurtigere og holde en sejlplan med afgang hver anden time, hvilket gav os en kapacitetsforøgelse på 20 procent. En yderligere årsag til fremgangen har været den direkte adgang til motorvejsnettet samt ? i lidt mindre målestok måske - åbningen af A20 - den nye kystvej mellem Lübeck og Stettin.
- De store vækstrater på Gedser-Rostock kræver naturligvis, at vi følger udviklingen nøje, og det er klart, at det hurtigt kan blive nødvendigt at investere i yderligere kapacitetsudvidelser på strækningen. Men vi følger op på succes?en, hvis væksten bider sig fast. Og det tror vi den gør.
- Vi investerede i slutningen af 2004 omkring 300 millioner kroner i rutenettet mellem Danmark og Tyskland. Vi følger udviklingen nøje, så vi omgående kan reagere på eventuelle flaskehalse, fortsætter Gert Jakobsen. ? Ledelsen og bestyrelsen monitorerer udviklingen, men vi kommer ikke med udmeldinger, før der er truffet en beslutning.
Konkurrence fra broen
Fremgangen fra Gedser-Rostock trafikken smitter i nogen udstrækning af på Helsingør-Helsingborg tallene. Alligevel er fremgangen beskeden.
- Overordnet må vi se i øjnene, at Helsingør-Helsingborg er præget af konkurrencen fra Øresundsforbindelsen. Det viser tallene klart. Forbindelsen er styrket, men vækstraten er svag, der er kun tale om cirka to procent fra 1. januar til og med 30. juli 2006.
- Når vi betragter det samlede billede af overfarten mellem de to Øresundsbyer, er det lastbiltrafikken, der hævder sig bedst, - og vi må erkende, at vi har mistet markedsandele på det private område, hvor der er registreret et mindre fald.
- Men det er interessant, at vi har haft en usædvanlig fragtstærk sommer i år. Godsmængderne i julimåned, hvor vi traditionelt har en svagere lastbiltrafik, er steget med ni procent. Vi regner med, at det til en vis grad er vækstraterne fra Gedser-Rostock, der har afsmittende virkning på Helsingør-Helsingborg. En del af lastbilerne fortsætter til Sverige og vælger færgen frem for broen, fordi strækningen er 50 km kortere og chaufførerne får mulighed for at tage sig en pause undervejs. Og vi regner da også med at få ruten op i omdrejninger, ikke alene på grund på grund af den generelle vækst i samhandelen mellem Østeuropa og Norden men også fordi vi løbende forbedrer godsproduktet på ruten. Samtidig satser vi også på fremgang på privatområdet.
Scandlines gør noget for at vedligeholde sit gode image.
? Vi har miljøet højt på dagsordenen og installerede i april katalysatorer på den ene færges motorer for at reducere mængden af kvælstofholdige stoffer i røgen. Beslutningen var baseret på en række analyser, der tog udgangspunkt i, at færgerne sejler fra centrum til centrum i kystbyerne. Samtidig forventer vi, at integrationen mellem Danmark og Sverige vil styrkes yderligere, og regner med, at både de miljøfremmende tiltag og fokuseringen på samspillet mellem regionerne vil bidrage til at øge færgetrafikken betydeligt ? og det allerede i nær fremtid.
Vellykket strategi
Skal vi fuldende portrættet af en af landets aktører på transportområdet, må færgeruterne til Baltikum og Tyskland med i fortællingen.
- På Baltikum havde vi tidligere seks ruter, fortæller Gert Jakobsen, - men efter udvidelsen af EU og skærpet vejkontrol i Polen, - landtransporten gennem Polen var forinden fordoblet ? koncentrerede vi os om fire - men stærkere - korridorer med knudepunkt i Ventspils.
- Rostock-Ventspils har for eksempel haft en rigtig flot vækst, nu hvor trafikken er vendt tilbage til søen. Vi har sorte tal på bundlinjen og kører faktisk bedre end budgetteret. Der er kommet rigtig gang i ruten med de kendte færger, Ask og Urd, der efter en forlængelse på 17-18 meter hver i sær rummer 1.600 lanemeter.
- Nynäshamn (ved Stockholm. Red.)-Ventspils har fra efteråret 2005 været inde i en kraftig udvikling ? ikke mindst fordi Riga Sealines nedlagde sine aktiviteter. Mængderne er i august 2006 fordoblet i forhold til august 2005 til over 30.000 enheder. En del af succes?en skyldes en skibsrokade, idet Fellow er sendt til Karlshamn-Ventspilsruten, der kun viser svag fremgang, og vi har fået Petersborg med 50 procent større godskapacitet, eller 1.500 lanemeter mere, samt plads til 150 passagerer.
- Åbenrå-Klaipeda, der har kørt siden 2000, er også godt med. Her har vi i første halvår af 2006 set en vækst på 15 procent. Rødby-Puttgarten er med små 10 procents fremgang på lastbilområdet i årets første halvår også en succeshistorie.
Sverige til TysklandScandlines forbinder landene fra Trelleborg til Rostock og Sassnitz.
- Samlet set er der - når vi taler lastbiltrafik isoleret ? også her tale om store vækstrater, om end ikke på helt samme niveau som for Gedser-Rostock ruten, fremhæver Gert Jakobsen, - nemlig omkring 11 procent. Men ny infrastruktur til ruten fra Sassnitz er under konstruktion, og når den ny vejforbindelse åbner i 2007, forventer vi et ekstra skub fremad til ruten. Den ny bro over Strelasund (ved Stralsund), der er klar i 2007, kommer til at booste væksten i godstrafikken på Sassnitz-Trelleborg forbindelsen. Generelt er godstrafikken på ruterne i vækst, som vil blive styrket yderligere med de forbedrede vejforhold i 2007.
Scandlines blev stiftet i 1998 gennem sammenlægningen af danske Scandlines A/S og Deutsche Fährgesellschaft Ostsee GmbH (DFO9). Historisk set går rederiet, der i dag ejes ligeligt af trafikministeriet i Danmark og Deutsche Bahn, tilbage til 1872, hvor de danske statsbaner åbnede en færgerute mellem Fyn og Jylland. Rederiet er i dag sat til salg, og ejerne har udtalt, at salget realiseres i indeværende år. Om eventuelle købere er det kun kommet frem, at kredsen nu er indskrænket til seks ? om interessenterne er danske eller udenlandske operatører - er ikke oplyst.
-----