Facelift og friske heste til Trafic og Master
PARIS ? Renault Trafic og storebror Master har fået en lille ansigtsløftning. Samtidig har Renault revideret motorprogrammet på begge modeller, så de opfylder Euro4-normen.
New TraficPå den nye Trafic erstatter en 2.0 liters dCi commonrail dieselmotor ? der er udviklet i fællesskab mellem Renault og Nissan ? den gamle 1,9 liters dCi motor. Den nye motor leveres i to varianter på 90 eller 115 hk (drejningsmoment på henholdsvis 240 og 290 Newtonmeter, der leveres fra 1600 omdrejninger).
Commonrail-indsprøjtningen tilhører den seneste generation med piezo-elektriske injektorer, der tillader en langt mere præcis og derfor intelligent anvendelse af de kostbare dieseldråber.
Transmissionen er en 6-trins manuel gearkasse. Fra næste år kan 115 hk versionen også leveres med Quickshift ? det automatiserede gearskifte ? der ikke kun letter chaufførjobbet, men også lover en bedre brændstoføkonomi.
Det er lykkedes Renault at opfylde Euro4 normen uden at anvende partikelfilter på 2-liters motoren.
2.5 literRækker kræfterne i 2-liters motoren ikke, så kan Trafic også leveres med en opgraderet 2,5 liters diesel, der yder 150 hk ? hvilket er 15 mere end på den gamle version. Topmomentet er 320 Newtonmeter. Her er partikelfiltret standard.
Den samme motor bliver fremover ene om at trække den nye Renault Master. Her i tre versioner på 100, 120 og 150 hk. Den mindste motorversion har ikke partikelfilter, mens det kan leveres som option på 120 hk versionen.
Dermed siger Renault farvel til den gamle 3.0 dCi motor fra Nissan på Master. Et lille tab, da den nye motor trods mindre slagvolumen leverer flere heste og det samme drejningsmoment.
Bedre kvalitet
Den nye Trafic har fået en ny front med forlygter og blinklys samlet i en dråbeformet enhed. Samtidig er køleren blevet mere Renault-agtig. En ændring som går igen på den nye Master.
Trafic har også fået lidt mere konventionelle baglygter.
I kabinen ligner den nye Trafic forgængeren. Men Renault har foretaget en række mindre forbedringer og justeringer. Samtidig er samlekvaliteten forbedret.
Kabinen på den nye Master er tilsvarende forbedret. Den mest synlige forandring er to ?hatte-hylder? over fører og passagersædet, samt en ekstra dokumentskuffe på midterkonsollen under gearskiftet.
ESP med lastsensor kan købes som ekstraudstyr.
Transport-Tidende fik lejlighed til korte testture i Trafic i 115 hk versionen og Master i 150 hk versionen.
Den nye 2.0 liters dCi-motor viste pæne takter, selv om bilen var læsset med 1.000 kilo ballast. Den vil uden tvivl række til de fleste danske brugeres behov. Men den større og dyrere 2,5 liters motor vil givetvis pynte gevaldigt på køreoplevelsen, der hidtil har været en af Trafics stærke sider.
Testturen i Master med 150 hk motoren ? igen med omkring et ton ballast ? viste til gengæld et komfortabelt kraftoverskud.
Samlet set har Renaults to kassevogne fået et lille løft. Men forbedringerne i kabinen rækker ikke helt til at bringe Trafic eller Master op på niveau med de nye modeller, som konkurrenterne netop nu sender på markedet.
Spørgsmålet er så, hvor mange brugere, der reelt har brug for at kombinere chaufførsædet med kontoret.
-----