Flere lastvogne over Øresundsbroen
Konkurrencen fra Øresundsbron bliver stadigt mere mærkbar for de konkurrerende færgeselskaber. Selv på Stena Lines færgerute mellem Frederikshavn, hvor godsomsætningen er stået i stampe i de senere år, trods en gunstig udvikling i samhandlen mellem Danmark og Sverige.
Når det gælder personbils- og togtrafikken ser Øresundsbroen nu for alvor tegn på den længe ventede regionale sammensmeltning omkring broen er en realitet. Personvognstrafikken er vokset med 17 procent i første halvår 2006, sammenlignet med samme periode i 2005. Tilsvarende er antallet af togpassagerer vokset med 18 procent.
Men væksten i antallet af lastvogne slår den øvrige trafik med en fremgang på 18,5 procent til 149.447 mod 126.110 i første halvår 2005.
Samlet set er døgntrafikken på Øresundbroen nu omtrent fordoblet i forhold til broens første leveår 2001.
Sverige som handelspartnerUdvekslingen af varer og tjenesteydelser mellem Sverige og Danmark vokset markant de senere år.
Hvor den danske eksport til og import fra Sverige indtil 2004 lå omkring otte mia. kroner i værdi, så er tallene vokset med omkring en milliard i både 2005 og 2006.
Den danske import fra Sverige lå eksempelvis på 3,9 mia. kroner i maj 2003. Det tal nåede op på knap 6,2 mia. kroner i maj i år efter en faldende tendens frem til 2004. Den anden vej er eksporten til Sverige vokset fra 4,4 mia. kroner maj 2003 til 6,3 mia. kroner i maj 2006.
Importen er altså steget med nær ved 60 procent, mens eksporten er steget med 42 procent.
Gunstige markedsvilkår
Hos Øresundsbroen lægger marketingschef Jacob Vestergaard ikke skjul på, at udviklingen har smittet af på trafikken og dermed Øresundsbroens økonomi.
- Trafikken på broen har generelt været stigende både i år og sidste år. Det skyldes dels den meget gunstige økonomiske udvikling i konjunkturerne i både Sverige og Danmark. Men også udviklingen i Øresundsregionen, hvor der begynder at blive mere trafik på tværs, blandt andet inden for varedistribution, siger Jacob Vestergaard.
Øresundsbron har indført mere fleksible rabatsystemer, som betyder at storkunder kan opnå større rabatter end tidligere.
- Når vi har fået en større andel i væksten end færgerne, så skyldes det givet, at vi nu prismæssigt ligger på et leje, der er attraktivt for speditørerne. Men vi får også flere mindre kunder som enkeltvognmænd, der kører i regional trafik. Der er i øjeblikket en markant vækst i erhvervstrafikken generelt ? både lastbiler, varebiler og personvogne. Vi kan se at vi får rigtigt mange nye kunder fra små og mellemstore virksomheder, der har opdaget mulighederne på den anden side og som har knyttet forretningskontakter over sundet, fortæller Jacob Vestergaard.
Det er dog ikke kun de store speditører, der får gavn af rabatsystemet.
- Vi ser også flere kunder, som slutter sig sammen i et indkøbsfællesskab, så de kan få større rabatter, siger Jacob Vestergaard.
Den mere aggressive rabatpolitik betyder, at Øresundsbroen tjener mindre på hver enhed, der passerer broen. Men den højere omsætning betyder en bedre indtjening på bundlinien. Trafikindtægterne steg med 13 procent i første halvår 2006.
KonkurrenceDe konkurrerende færgeselskaber på Helsingør-Helsingborg ruten har klaget over det de betragter som ulige konkurrencevilkår fra den faste forbindelse.
En af ankepunkterne er den trafikafgift, som færgeselskaberne skal betale til den svenske stat.
- Det er vigtigt ? for os også ? at der er velfungerende og konkurrencedygtige færgeforbindelser i den nordlige del af Øresund. Det er en vigtig forudsætning for at integrationen af hele Øresundsregionen lykkedes. Når det gælder trafikafgiften, så er momsreglerne sådan, at vi til gengæld skal betale meget mere i moms end færgeselskaberne. Da vi åbnede broen, tabte de naturligvis trafik. Så var der nogle år, hvor trafikken på færgerne steg. Nu er den så faldet lidt igen. Når man ser på trafikudviklingen, så syntes jeg alt i alt, at det går meget godt for færgeselskaberne. Jeg kunne da af og til ønske, at det gik lidt dårligere for dem, så vi havde mere trafik. Men konkurrence er sundt og gavner i sidste ende kunderne og dermed forbrugerne, siger Jacob Vestergaard.
Modulvogntog
Udsigten til modulvogntog over Øresundsbroen vækker naturligvis interesse i selskabet.
- Vi vil byde modulvogntogene velkommen og håber, at det vil komme til at fungere godt og smidigt for såvel speditører og det danske vejnet. Det har jo fungeret i årevis uden problemer i Sverige, siger Jacob Vestergaard.
Selv om modulvogntogene formentlig vil betyde færre lastvogne på broen, så har selskabet ikke planer om særlige takster for de 25,25 meter lange og op til 60 tons tunge vogntog.
- Vi har valgt, at tage den med ro og vente indtil tingene er på plads. Vores kapacitet er ikke længdeafhængig på samme måde som færgerne. Det der er vigtigt for os, er at vi kan sikre vores kunder en hurtig og smidig afvikling af trafikken, slutter Jacob Vestergaard.
-----