Aktivitetsniveauet øger lånebehovet i Transport-sektoren
Hele 38 procent forventer en højere omsætning i perioden, set i forhold til perioden maj-juli.
Derfor er forventningerne til beskæftigelsen også positiv. 30 procent af transportvirksomhederne forventer at ansætte flere medarbejdere i løbet af efteråret, mens kun tre procent forventer at fyre ansatte.
Kigger man i stedet bagud, så steg den momspligtige omsætning i sektoren Transport, post og tele i juli med to procent til 26,9 mia. kroner.
Sammenligner man tre-måneders perioden maj-juli med de foregående tre måneder, så er den sæsonkorrigerede omsætning steget med 6,5 procent i transportsektoren.
Til sammenligning er omsætningen i erhvervsvirksomhederne som helhed, kun steget med 3,2 procent i samme periode.
PrisenDet høje aktivitetsniveau, der er fuldt med opsvinget i dansk økonomi, betyder også flere omkostninger.
Lønningerne er steget med gennemsnitligt 3,2 procent i de private virksomheder ved udgangen af andet kvartal 2006, set i forhold til samme periode i 2005.
I transportbranchen er udviklingen knap så kraftig, med en stigning på 3 procent i lønomkostningerne, i samme periode.
Det høje aktivitetsniveau påvirker naturligvis også transporterhvervets lånebehov. Ifølge Danmarks Statistik, er de større danske pengeinstitutters udlån til transport-, post- og telesektoren steget med knap fem milliarder kroner fra 1. til 2. kvartal i år ? fra 31,7 til 36,4 mia. kroner. En stigning på 14,7 procent.
Sammenligner man udlånet ved udgangen af 2. kvartal i år, med tallene fra samme tidspunkt i 2005, hvor udlånet til sektoren udgjorde 23,5 mia. kroner, så er låneudviklingen dramatisk. Gælden til pengeinstitutterne er vokset med 57 procent på et år.
En betydelig andel af den voksende gæld skyldes givetvis et tilsvarende spring i investeringslysten eller investeringsbehovet i sektoren. Men man må frygte, at det også skyldes at likviditeten er under pres.
Under alle omstændigheder vil de finansielle omkostninger fylde betydeligt mere i de kommende årsregnskaber fra transportsektoren.
-----